Wat gebeurt er als je een kwikthermometer breekt en je morst kwik op je handen en kleding, en wat moet je dan doen?

Is nog niet gebeurd, maar ik vraag ´t me af

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Antwoorden (4)

Kwik laat geen sporen na. Let op dat het niet in contact komt met goud, want goud lost op in kwik. Gemorst kwik mag als klein chemisch afval worden afgevoerd.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij bent een mooie! Gemorst kwik dat blijft liggen, bijv. in kieren en grofgeweven vloerbedekking, ligt daar jarenlang te verdampen. En kwikdamp is giftig. Er bestaat een speciaal product om het op te ruimen, een soort poeder. Ziekenhuizen hadden dat jarenlang, omdat het nogal eens gebeurde met al die zieke mensen daarzo ;-)
Dat poeder moet je dan opvegen en inderdaad bij het chemisch afval doen. Moet het met de stofzuiger, dan weet ik (1) niet zeker of dat wel werkt, en moet (2) die hele stofzuigerzak bij het chemisch afval.
Zorg er voor dat er niet door het gemorste kwik en/of het kapotte materiaal
wordt gelopen;
 laat kinderen, zwangeren en dieren de ruimte verlaten waar het incident
heeft plaatsgevonden;
 open ramen en buitendeuren van de betrokken ruimte, maar sluit de deuren
naar andere ruimtes;
 zet de verwarming en airco in de betrokken ruimte uit;
 trek schoenen uit waarmee mogelijk door het kwik is gelopen, doe ze in een
plastic zak en zet deze buiten. Behandel dit als chemisch afval.

Gebruik geen stofzuiger, bezem of stoffer en blik bij het opruimen;
Was geen verontreinigde kleding of knuffels, ook niet in de wasmachine;
doe de spullen in een plastic zak en zet deze buiten. Behandel hem als
chemisch afval.
Verzamel ander materiaal dat in contact is geweest met het
kwik(houdend product), zoals schoonmaakspullen. Doe dit in een plastic
zak en zet deze buiten. Behandel dit als chemisch afval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij hadden op school een heel grote kwikthermometer en die hebben we buiten schooltijd, dus zonder leraar in de klas, laten vallen en een deel van het kwik kwam op de parketvloer terecht. We zijn tijden bezig geweest die bolletjes weer in de thermometer te krijgen. Dit voorval is al 55 jaar geleden, toen ik een puber was, maar ik vergeet nooit meer onze paniek.

Kwik is giftig en verdampt ook vrij snel dus moet je ervoor zorgen dat je die dampen niet inademt en het kwik ook niet aanraakt, maar dat wisten wij pubers toen nog niet. Als zo'n thermometer stukvalt moet je heel goed luchten, ook als een spaarlamp met kwik kapot valt. Zet het raam minstens een kwartier open.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als kwik op de grond valt vormen zich geen plasjes maar bolletjes die alle kanten op schieten. Als je ze wilt pakken rollen ze weg.
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Onzin. Kwik is niet giftig. Als het binnenkrijgt dan komt het onveranderd weer uit je lichaam. Al ligt het wat zwaar op de maag :)
Kwikdampen zijn wel giftig, maar gelukkig verdampt het niet snel.
Er staat dus weinig in je antwoord dat klopt, dus minduimpje.
zondag
9 jaar geleden
Beste mensen, geloof de reactie van Escape hierboven alsjeblieft niet. Kwik is zeer, zeer giftig! Mensen die beweren van niet kunnen een gevaar voor de gemeenschap zijn met hun verkeerde diagnoses en adviezen. -10 voor Escape.
escape
9 jaar geleden
Beste mensen,
Geloof deze rustdag niet. Het kwikzilver (vloeibaar metallisch kwik) wordt slecht geabsorbeerd bij inneming en huidcontact. Uit dierproeven blijkt dat minder dan 0,01% van het opgenomen kwik geabsorbeerd wordt door het maag-darmkanaal.
Sommige mensen kwikken anderen na, maar enig zelfstandige research doet wonderen.
Kwikverbindingen zoals in vis voorkomen zijn wel schadelijk, maar ja dat is tenslotte geen kwik.
zondag
9 jaar geleden
Vraagsteller vroeg over kwik op handen en kleding. Als hij het op zijn handen krijgt is het giftig.
escape
9 jaar geleden
Een stof wordt niet opeens giftiger als je het op je handen of kleding krijgt. Ik ga steeds meer twijfelen aan je kennis van zaken.
zondag
9 jaar geleden
Nee natuurlijk wordt kwik niet giftiger als het op je handen of kleding komt. Dan is het nog steeds even giftig als het al was. Heb je het antwoord van Panteao niet gelezen? Ik zeg alleen dat je het niet moet aanraken of de dampen inademen maar Panteao komt met een hele waslijst aan maatregelen. Die zijn in jouw ogen dan ook zeker onzin? En wat betreft kwik in vis, smakelijk eten zou ik zeggen, maar ik sla deze keer maar over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me aan bij escape. Kwik zelf, als puur metaal, is niet zo schadelijk als iedereen doet voorkomen. Het probleem zit er in dat kwikdamp snel reageert met zuurstof in de lucht en dan kwikoxide vormt. Deze kwikoxide is zeer giftig. Daarnaast reageert kwik met veel andere stoffen waarbij kwikzouten en amalgamen (kwikverbindingen met andere metalen) worden geproduceerd die vrijwel zonder uitzondering giftig zijn. Kwik dat in pure vorm wordt ingeslikt wordt slecht voor minder dan 0,1% opgenomen in het lichaam. Wel zal het kwik in contact met stoffen in het lichaam mogelijk worden omgezet in kwikverbindingen. De kwik die in vissen wordt gevonden zijn dan ook de kwikverbindingen. Zal jullie niet gaan lastig vallen met complexe chemische en medische verhandelingen; wikipedia geeft al een aardige inleiding. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Escape heeft gelijk. Zondag is een paniekzaaier.
zondag
9 jaar geleden
O, dus als je voor iets gevaarlijks waarschuwt ben je ineens een paniekzaaier! Ik zou graag willen vernemen WAT VOOR paniek ik dan gezaaid heb. Struisvogels zijn jullie; allemaal de kop in het zand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees mijn reactie hierboven eens rustig door. Niet de kwik zelf is het probleem maar de stoffen die ontstaan door de kwikdamp die van het metaal afkomt en de reacties die het met andere stoffen aangaat. Daarom is het verstandig om aanraking met kwik te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is Zondag een paniekzaaier noemen overdreven. Alle contact met kwik moet voorkomen worden. Dat zondag niet precies weet waarom je contact met kwik moet voorkomen (en argumenten geeft die niet (helemaal) kloppen) is wat anders dan paniek zaaien.
Kwik is niet giftig. Kwikdamp is wel schadelijk voor je gezondheid. Gelukkig verdampt het niet snel. Het opruimen van kwik is lastig, omdat het watervlug is. Vooral bij vaste vloerbedekking is de kans groot dat kleine druppeltjes tussen de polen van het tapijt blijven liggen. Dat moet je zien te voorkomen. Kleine druppeltjes kun je goed verwijderen met behulp van een verzilverd theelepeltje. De kwik gaat een verbinding aan met het zilver. Het vervuilde theelepeltje kun je als chemisch afval inleveren bij de gemeente. Breek het voor de zekerheid door om te voorkomen dat iemand het meeneemt. Theelepeltjes kun je voor een euro kopen bij een kringloopwinkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kwik op kamertemperatuur verdampt juist wel snel. Niet zo dat binnen een paar minuten alle kwik is verdampt maar het begint direct damp af te geven. Er wordt niet voor niets gewaarschuwd dat je de ruimte direct moet afsluiten van de rest van het pand en ramen moet open zetten en minstens 15 minuten wachten voor je zelf die ruimte binnen gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is snel? Het duurt wel een paar weken voordat een druppel is verdampt. Ik ben zelf nog maanden na het morsen van kwik resten tegengekomen.