welk insect is dit?

Ik zag dit kleine beestje net lopen maar wil weten wat voor insect het is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Dat is een tapijtkever.
Amadea
10 jaar geleden
De museumkever of tapijtkever (Anthrenus verbasci).

De museumkever heeft zijn naam te danken aan zijn voedingspatroon als larve. Van nature zijn de larven van deze kever gespecialiseerde aaseters, die zich voeden met haar en veren. Dierlijke producten zoals wol, leer, veren, textiel en bont zijn dan ook niet veilig voor de larve. In de natuur wordt de larve vooral in vogelnesten aangetroffen. De volwassen kevers zetten hun eitjes af in voor de larve voedselrijke gebieden en zijn daarom in musea zeer gevreesd. De larven kunnen zich door zeer kleine kieren heen werken. Museumkevers zijn de belangrijkste en gevaarlijkste bedreiging voor insectencollecties en opgezette dieren. Door het meeliften op textielproducten tijdens export is de kever wereldwijd verspreid geraakt.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeft het niet zo te zijn dat er nu ergens in ons huis een broedpaats voor deze beestjes is, dus waar allemaal larven zijn?
bamibal
10 jaar geleden
Op jouw foto staat een volwassen beestje. Die kan er per toeval beland zijn. Maar ik zou wel even goed in de gaten houden of je ook larven ziet. Als je die tegenkomt, zijn het er waarschijnlijk meer. En dan is het aan te raden om er iets tegen te doen.