De huizen in de noordelijke streken hebben meestal puntdaken om zoveel mogelijk neerslag af te voeren in de kortst mogelijke tijd ,en dan met name sneeuw die blijft minder goed liggen op een puntdak,en daarbij worden de krachten in een puntdak naar de zijkanten afgeleid daar waar de muren eronder staan waardoor de ruimte binnen het dak beter benut kan worden en groter kan zijn zonder dragende delen te plaatsen
Bij een plat dak drukt de last over de hele oppervlakte van het dak recht naar beneden,als daar sneeuw op blijft liggen drukt deze ook in het midden van het dak het dak omlaag en als het gewicht groot genoeg is zal het dak instorten ,wat in de voorgaande jaren herhaaldelijk is gebeurt bij grote platte daken.
Bij een puntdak zal de sneeuw als hij op het dak blijft liggen ook omlaag drukken maar omdat het dak schuin licht drukt de last op de muren waar het gebouw de meeste druk aankan en op de onderliggende sneeuwlaag waardoor deze op een gegeven moment gaat schuiven en van het dak afvalt.
De ideale hoek werd vroeger op 45 graden berekend zodat het dak zo snel mogelijk sneeuwvrij werd,een hoek van minder als 30 graden is niet effectief omdat de sneeuw dan kan blijven liggen.
Verder speelt ook nog mee dat een driehoek de sterkste statische verbinding is en daarmee is het dak lichter uit te voeren om eenzelfde sterkte te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een puntdak heeft veel voordelen:

- Warmte blijft niet hangen zoals op een plat dak
- Regenwater kan makkelijker afgevoerd worden
- Onder het dak heb je extra ruimte
- Het is duurzamer dan een plat dak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van oudsher de meest logische constructie: je hebt een dak nodig dat het regenwater goed kan afvoeren, en meestal is de bovenste etage niet de meest gebruikte.

Qua ruimtebenutting is een plat dak handiger.

Ik denk dat je nog meer leuke antwoorden zult gaan krijgen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zullen waarschijnlijk al de vraag op je antwoord zijn. Maar hou er rekening mee, dat niet voor alle landen geldt dat de meeste huizen een puntdak hebben. De bouw van het huis (het dak in dit geval, maar ook bijvoorbeeld de gebruikte materialen en de dikte van de muren) wordt aangepast aan het climaat waarin het huis wordt gebouwd.

In nederland heb je dus bijvoorbeeld een dak nodig wat regenwater goed kan afvoeren. :)

Toegevoegd na 7 minuten:
uhhh... 'antwoord op je vraag' bedoel ik uiteraard... ('t is al laat...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande redenen koppen.

Maar tegenwoordig willen stedebouwkundigen en architecten ook dit soort daken omdat het bijv. een mooier profiel geeft in straten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is te merken dat het laat wordt: Bovenstaande redenen koppen... ;-)
Betere afvoer van het hemelwater.