Hoe stek je een vetplantje?

Hoe stek je een vetplantje? een kleintje voor in de kamer dat is de plant

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Hoe snijdt u een stek? Voor kleine stekken volstaat een afbreekmesje (let wel, nieuwe afbreekmesjes even afspoelen met heet water en een beetje sop. Er zit nl. een olie-achtig laagje op ter bescherming tegen roestvorming).
Meer verhoute stekken wil het beste met een snoeischaar.
Als na het snijden het snijvlak rafelig is dit nog even netjes bijwerken tot een vlakke zuivere wond.
Als u nu het snijvlak bekijkt ziet u in het midden een ring vaatbundels. Vanaf deze ring kunt u de stek iets taps naar buiten bijsnijden.
De stek moet daarna, afhankelijk van de dikte/grootte één tot meerdere weken drogen.

De planten moeten een wondweefsel gevormd hebben om te voorkomen dat in de potgrond aanwezige schimmels rot veroorzaken. Stekpoeder is bij de meeste soorten niet nodig, de planten wortelen makkelijk en snel. Bij de wat moeilijker soorten zal het wel helpen om sneller wortels te ontwikkelen.
De stek mag tot aan de wortelgroei niet in de felle zon staan, altijd in de schaduw plaatsen. Door de hoge lichtintensiteit is er nl. veel verdamping waardoor zelfs een stek van een cactus kan uitdrogen.
Z512099
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sedum kan je makkelijk met stekjes vermeerderen. Neem tussen voorjaar en einde najaar een stek: een top- of bladstek. Ook blaadjes die afbreken bij het verpotten of verplanten, kan je gebruiken als stek. Laat deze stek één week drogen. In die tijd vormt zich wondweefsel, wat het risico op rotten uitsluit. Plant de stek daarna in een potje, maar plaats hem niet te diep. Nu ontwikkelen zich worteltjes en nieuwe knopjes aan de blad- of topstek. Als de stek groot genoeg is en voldoende wortels heeft, kan je hem uitplanten of verpotten.
fremar