wie is verantwoordlijk voor bovenbuur gebruikt gasleiding vanuit gasmeter van mijn koopwoning?

6 jaar geleden heb ik mijn appartement gekocht, en in mijn Hooft is bij koopwoning is altijd apart meterkast voor eigenverbruiken.maar vorigweek
heb ik een installateur laten komen voor oude geiser vanvangen en controle ,en door hem is ontdekkend dat bovenbuur al jaren gas voor gaskachel vanuit ons gasmeter gebruikt,daar door heb ik iedere jaar heel hoog gas kosten moest betalen.
sinds ik mijn eigen appartement komen inwonen,heb ik gaskachel weggehaald,al jaren gebruiken ik thuis geen verwarming,ik gebuik gas enkel voor geiser voor badkamer en keuken kookplaats.dus bij mijn thuis is eigenlijke voor zowel zomer of winter het zelfde gas gebruikt.
ik heb energie factuur terug nagekijken, eerst factuur in zomer dat ik pas 3 maanden inwonen was gas 99m3 gebruikt voor 3 maanden, en nu jaarnota was meer dan 3000m3 gas per jaar. echt heel grote verschillen .
Ik probeer aangifte te doen bij politiebureau ,maar dat word geweigerd ,volgens politie moet Eneco bij thuis gecontroleerd ,en door Eneco aangifte indienen. maar ik zelfs al paar keer Eneco en stedin gebeld,word iedere keer door verwijzen moet zelf installateur zoek.

wat moet ik doen?
wie is het verantwoordelijk voor deze situatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (2)

Vraag je buur of hij bereid is voor zijn gas te betalen of niet.
Probeer dit op papier te krijgen. Daar kan je later je voordeel mee doen.
Indien ja, dan laat je op jouw kosten een teller plaatsen en reken je met je buurman elke maand af.
Indien nee, dan laat je op jouw kosten een stop op de leiding zetten zodat het afgelopen is met gratis gas. Kondig het plaatsen van die dtop aan.
Zorg er wel voor dat je de huurder 3 weken geeft om zelf een alternatieve locatie kan vinden voor zijn gas. En dan ; kraantje toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zit in een VvE met je bovenbuurman.

Je mag volgens mijn de bovenbuurman niet laten afsluiten, want de gasleidingen zijn gemeenschappelijk. Alleen zijn de gasmeters en de leidingen er achter verkeerd aangesloten. En er is een kans dat de bovenbuurman hiervan niet op de hoogte is.

Lastig om hier een oplossing voor te vinden, maar het is het gasbedrijf hierin kan bemiddelen. Ik zou een tussen gasmeter laten plaatsen op de aftakking naar je buurman toe. Laat het gasleverancier registeren hoeveel gas je bovenbuurman verbruikt. Op grond hiervoor kun bereken hoeveel gas je bovenbuurman heeft verbruikt door de jaren heen zonder er voor te betalen.
Daarna kun je het via de VvE spelen en de gasrekening laten sturen aan de VvE. Met een correctie achteraf vanaf het begin. Dan dient je bovenbuurman 50% van de gasrekening te betalen.

De gasleverancier kan je helpen bij deze toch wel ingewikkelde verrekening.

En als je bovenbuurman niet wilt betalen, dan wacht je tot hij zijn huis verkoopt dan leg je via de notaris een claim op zijn huis wegens achterstallige bijdrage aan de VvE.

En reken maar dat de notaris verplicht is om te vragen of er achterstand is betaling aan de VvE aan de onderburen.

Deze oplossing lijkt mij wat meer in de lijn dat je beter een goede buurman kunt hebben dan een verre vriend.

Ik weet niet of de VvE een onderhoudsfonds heeft en op deze rekening kun je een claim leggen.

Sorry voor het wat warige verhaal, maar ik moet een aantal aannames doen en ik ken je persoonlijke situatie niet en ik weet niet wat mogelijk is. En welke stappen je al gezet hebt.