Is het wettelijk verplicht om je sleutel af te geven bij de onderbuurman ivm brandveiligheid in een appartementengebouw?

Het appartementengebouw bestaat uit 4 woonlagen en op de begane grond zit een bakker. Moet er vanuit de wetgeving in verband met de brandveiligheid een voordeursleutel van de bovenste woning worden verstrekt aan de daaronder wonende persoon? Alle woonlagen hebben balkons.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
Castle
10 jaar geleden
Het zou raar worden als je bijvoorbeeld die vreemde onderbuurman die misschien wel een strafblad heeft als dief van je een sleutel krijgt. Ik zou dat wetsartikel graag eens tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een normale buurman is het niet minder raar..

Antwoorden (3)

Een gebouw moet voldoen aan het bouwbesluit (zie eerste link) dat tamelijk ingewikkeld is (zie tweede link met een discussie of dat aan de brandveiligheid van het bouwbesluit wordt voldaan in een ontwerp).

Niet gehinderd door enige kennis van zake in deze durf ik, op basis van wat ik daar gelezen heb, toch wel het volgende te stellen. Een gebouw moet aan een groot aantal eisen op het gebied van brandveiligheid voldoen. Voor jou vraag zijn alleen de aanwezigheid van vluchtroutes van belang. Vanuit iedere woning met er minimaal een vluchtroute beschikbaar zijn. Per woning kan dit het balkon zijn (ervan uitgaande dat je via het balkon veilg weg kunt) of het trappenhuis. Dit betekent volgens mij dat het mogelijk moet zijn om de bovenste verdieping via een brandtrap te verlaten en dat je dat moet kunnen zonder door het appartement te hoeven gaan.

Het is erg raar als je als bovenste appartement je sleutel zou moeten afstaan. Dan geldt dat feitelijk ook voor de appartementen eronder.

Je zou de brandweer kunnen vragen het complex te controleren om te weten of alles op orde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Via het balkon kan men (met enig klauterwerk) naar de onderburen of naar het naast gelegen pand. Verder kan men via het trappenhuis in ieder geval naar beneden. Een brandtrap naar boven of beneden aan de achterzijde heeft vrijwel niemand (als particulier) in Amsterdam en is hier niet aanwezig. Dus voor de 2e verdieping kan men via het trappenhuis alleen naar beneden of via het balkon eveneens naar beneden of naar de buren. De bovenste verdieping zou via de daken kunnen vluchten.
Ik moest in mijn vorige appartement ook de huissleutel afgeven. Wij hadden de sleutels bij onze huismeester in de kluis en niet bij een medebewoner. Dit stond bij ons in het huishoudelijk reglement. Ik heb een linkje voor je opgenomen, het staat bij punt 7.4. Misschien kun je zoiets bij jullie in het huishoudelijk reglement laten opnemen? Er is een clausule opgenomen dat je herstelkosten moet betalen bij noodgevallen en dat is misschien iets wat je liever doet dan de sleutel afgeven.

In mijn huidige appartementencomplex hebben sommige mensen een kastje met cijferslot bij de voordeur van het merk Master Lock. De combinatiecode zou je dan bij noodgevallen via de telefoon of een contactpersoon kunnen geven, zodat de brandweer toch in je huis kan. Als er echt haast is, trappen ze de deur wel in!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mocht de sleutel afgeven.
Er is geen wet die dat kan verplichten, eerder andersom en een reglement gaat nooit boven de wet uit.
Herstelkosten in noodgevallen zijn meestal verzekerd. ps. er zijn doosjes te koop, waar je een sleutel in kan doen die kapot gemaakt moeten worden om bij de sleutel te komen.
Ik heb nog nooit gehoord van deze wettelijke verplichting. Als het wettelijk verplicht is dan geld het voor iedereen, want de wet mag geen onderscheid maken.
Wel mag de brandweer eisen stellen aan gebouwen. En je bent wettelijke verplicht om de aanwijzingen van de brandweer op te volgen. Maar het lijkt mij sterk, dat de brandweer deze aanwijzing zou geven.

Maar het woord sleutel komt niet voor in het bouwbesluit 2011 en deze gaat over de verplichtingen waar gebouwen aan dienen te voldoen.
Wel staat het bouwbesluit vol met brand en vluchtwegen.
Dit geeft aan hoe een gebouw gebouwd dient te worden., maar niet hoe mensen zich dienen te gedragen.

En de het bouwbesluit van 2011 is onderdeel van de Nederlandse wet.

Kortom ik kan geen wettelijke verplichting vinden.

Om zeker te zijn kun je contact opnemen met lokale brandweer of er een speciale plaatselijke aanwijzing gegeven is voor het pand met de bakkerij.