Kan ik het huis van mij en mijn ex-man op naam van mij en mijn nieuwe vriend zetten zonder dat ik mijn ex hoef te betalen?

Helaas kan ik het huis nog niet op naam van mij en mijn huidige vriend zetten omdat hij een BKR registratie heeft. Nu willen we wel al een aanbouw gaan maken, maar willen natuurlijk niet straks meer aan mijn ex betalen omdat de waarde van het huis hoger is geworden. Mijn ex gaat ermee akkoord dat we hem niks betalen en wil gewoon dat het huis straks niet meer op zijn naam staat, maar moeten we dan verplicht het huis laten taxeren of kunnen we gewoon naar de notaris om het over te zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1K

Antwoorden (3)

Nee, dat kan niet. Ik neem aan dat er een hypotheek op rust, dan is dus ook de bank er bij betrokken.
Je man zal een handtekening moeten zetten voor akkoord en er zal hoogst waarschijnlijk een geheel nieuwe hypotheek moeten worden opgesteld. Pas dan kan de notaris verdere stappen ondernemen.
Stel je eerst in verbinding met de bank, want banken hebben niet allemaal eendere regels.
Ivana
10 jaar geleden
De logische stap is dat het huis op jou naam gezet wordt en dat de naam van je ex verwijderd wordt als eigenaar.

Indien je later een eigenaar erbij wil zetten dan is dat geen probleem.

Het is niet in jullie belang om nu direct het huis op de naam van jullie beide te zetten. Dus als je ex perse zijn naam verwijderd wil hebben, dan dient hij het te betalen.
Als jullie zijn naam verwijder wil hebben, dan zijn de kosten voor jullie.
In overleg kan tot een andere verdeling van de kosten gekomen worden.

Een goede taxateur kan de waarde inschatten van het huis voor en na de verbouwing. Ook na de verbouwing. Wel is het handig om alle gemaakte kosten voor de verbouwing bewaren. Ook om belastingtechnische redenen is het handig. Want je ex wil geen belasting gaan betalen over de waarde vermeerdering van het huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als men uit elkaar gaat, moet de hypotheekverstrekker één van beiden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaan. Banken beoordelen deze situatie als een ‘nieuwe hypotheek’.
•Ze kijken opnieuw naar uw inkomen en de waarde van het huis.
•Ook moeten hypotheekverstrekkers de nieuwe strenge hypotheekregels toepassen en kijken of de achterblijver alle lasten in zijn eentje kan betalen.
•Je mag door de nieuwe regels een minder hoog bedrag lenen dan voorheen.
•Heb je bijvoorbeeld een 100% aflossingsvrije hypotheek, dan mag je die niet ongewijzigd voortzetten. Alleen jouw eigen deel ter grootte van 50% van de waarde van de woning mag aflossingsvrij zijn.
•Verder moet je het hypotheekdeel dat je overneemt van je ex voortaan annuïtair aflossen om de volledige hypotheekrenteaftrek te ontvangen.
Door de strikte toepassing van deze nieuwe regels wordt de hypotheek vaak duurder en in sommige gevallen onbetaalbaar. Je loopt dus het risico dat je je huis noodgedwongen moet verkopen. Zeker als je huis door de dalende huizenprijzen minder waard is dan toen je het kocht, heb je een groot probleem.

Ik zou dus maar even wachten de aanbouw.