Waarom bevriest onze serre ramen?

Wij hebben jaar geleden huis gekocht en achter ons huis hebben we ook een serre.
Van de zomer hadden we iets meer dan af en toe dat de ramen van serre beslagen gingen s'ochtends , terwijl de schuifpui altijd(half) opent stond. Dus ventilatie was er genoeg.En tegen de einde van de ochtend losten ze zich weer langzaam op en dan was het wel weer goed..

Maar nu komt het, nu dat we het winter in gaan en s 'nachts vriest, gaat de ramen van serre ook bevriezen terwijl de schuifpui weer meestal altijd (half)open staat. En als wij s'ochtends gaan opstaan en willen we in de serre gaan zitten moeten we eerst als het ware de ramen gaan krabben.Wie o wie kan ons uitleg geven waarom dit kan gebeuren...

M.v.g.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
oud enkel glas waarschijnlijk.
Reddie
10 jaar geleden
@ronron1212 , met de schuifpui half open doet de soort beglazijn er niet veel meer toe. Het is dan binnen ongeveer dezelfde temperatuur als buiten.
ronron1212
10 jaar geleden
Reddie ik heb goed modern glas en heb ook altijd de deur open maar nooit beslagen ruiten of bevroren

Het beste antwoord

Omdat de sterrenhemel zo koud is verliest het aardoppervlak en de serre warmte bij helder weer. Daardoor wordt de serre kouder dan de omringende lucht (lucht straalt zelf nauwelijks warmte uit). De lucht langs het glas koelt af door geleiding en de waterdamp erin condenseert of resublimeert aan het glas.
De basisverklaring is dus dat een glasplaatje in de serre niet in evenwicht is met zijn directe omgeving, omdat je ook met straling rekening moet houden.