Hoe wordt de prijs van stadsverwarming opgebouwd? (Almere)

Indien je een ketel in huis hebt, heb je een gesloten systeem, als de retourstemperatuur vanuit de radiatoren hoger is hoeft de ketel deze minder te verwarmen.

Met stadsverwarming heb je een groot collectief systeem waarbij de gebruikers wel individueel betalen voor de hoeveelheid energie die ze afnemen.

Wat ik mij afvraag, betaal je met stadsverwarming voor de hoeveelheid liters die door de radiatoren stroomt of betaal je voor het verschil tussen de aanvoer en de retourstemperatuur? (maw als je betaald voor de hoeveelheid liters die door de unit stroomt is het extra isoleren van buizen van de radiator iets wat alleen maar geld kost, als je betaald voor het verschil in temperatuur is dat iets wat enorm kan besparen)

(misschien is dit wisselen per stad, het betreft stadsverwarming in Almere van NUON)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Je betaalt voor de afgenomen hoeveelheid warmte. Dus per volume eenheid en per afgenomen temperatuur. De meter meet dus het debiet (het aantal m3 water dat per seconde passeert) vermenigvuldigd met het temperatuurverschil tussen ingaande en uitgaande stroom.
Vroegere systemen werkten met verdampingsmeters. Ze werden op een radiator gemonteerd en verkleurden naarmate er meer warmte werd afgenomen. Dat werd gekoppeld aan de grootte van de radiator waarna de prijs werd berekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ op de meter (die ik in Amsterdam had) staat dan ook een gebruikte hoeveelheid energie in Gigajoule.

Andere antwoorden (1)

Ik heb dit ook gehad in Hengelo Ov. Maar met stadsverwarming betaal je ook voor het gebruik van de ketel en als er een oude ketel staan en als jou buurman meer verbruikt betaal jij daar automatisch aan mee!! Waardeloos en oneerlijk systeem afschaffen zouden ze het moeten!!!