Kan je een "palm" die je binnenshuis hebt staan, groter laten worden om deze over te potten in een grotere pot en is dat dan niet schadelijk?

Mijn Palm die ik in de woonkamer heb staan wil ik graag heel groot laten worden. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat dit niet zomaar kan en dat planten gevoelig zijn om over gepot te worden. Wie kan mij helpen met hoe of wat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Toch moet een palm (potplant) af en toe verplant worden. Als de wortel de palm begint uit de pot omhoog te duwen, of als de pot volledig doorworteld is (te merken aan meerdere wortels die door de draineergaten komen onderaan), dan is het tijd om te verpotten naar een grotere pot. Ook aan de verhouding palm / pot is dat te merken: als het bovengrondse (zichtbare) deel van de palm meer dan drie keer zo hoog is als de hoogte van de pot, dan staat de palm mogelijks te klein. Best is om een pot te kiezen die 20% groter is dan de oude, zowel in hoogte als in diepte. Verplanten gebeurt best in het vroege groeiseizoen. Opletten dat we de palm niet te diep of te hoog zetten. Palmen zijn zeer gevoelig aan de exacte hoogte van de onderkant van hun stam. Meestal is dit te herkennen aan een kleine bolvormige verdikking aan het begin van de stam, net boven de wortels. Dit "bolletje" moet net op de grond staan, niet dieper. Tenzij bij Trachycarpus, waar we 2 cm dieper moeten kiezen. \
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om ervoor te zorgen dat uw palm optimaal groeit is het belangrijk dat de wortels voldoende ruimte krijgen. U verpot een palm het best zodra er wortels aan de onderkant uit de pot groeien. Het verpotten in een grotere pot zal de groei tijdelijk doen remmen; de palm gebruikt namelijk eerst zijn energie voor de aanmaak van nieuwe wortels. Maar de groei zeker snel weer toenemen.

Lees vooral onderstaande link..
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel mogelijk als je de nieuwe pot vult met aarde [kijk op de zak of het neutrale aarde is ,daar gaat men meestal de fout in.neutrale aarde dus]maak in het midden van de nieuwe pot met aarde een kuil/gat waar je de plant met oudeaarde aan de kluit zo in kan zetten .
de nieuwe aarde beetje aandrukken [niet te strak] en dan maar afwachten tot hij aanslaat..
niet teveel water geven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ga er van uit dat de palm meer baat heeft bij een ruimere pot. ook het verversen van aarde zal de plant goed doen. Doe het wel op het einde van de rust periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn palm is al meerdere keren verplant naar een grotere, maar vooral díépere pot. ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar een palm wil graag een stuk de diepte in kunnen met z'n wortels. Mijn palm is intussen al meer dan 20 jaar bij mij, en is, net als ik, al de nodige keren verhuisd.
Succes met de jouwe !