Doen zwanen ook aan de tocht naar het buitenland?

hier zitten nog heel veel zwanen, dus hebben die het dan niet koud..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
10.5K

Het beste antwoord

Nee, want een zwaan is een z.g. 'standvogel'.
Een standvogel is een vogelsoort waarvan (vrijwel) alle individuen in (of zeer dicht bij) het broedgebied blijven overwinteren. Ze weten dus slechte omstandigheden (o.a. voedselgebrek) het hoofd te bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dieren hebben een andere koudebeleving dan mensen, en die ligt zeker bij een andere grens. Volgens mij zijn zwanen niet echt trekvogels, zeker niet door helemaal naar Afrika te vliegen. Wel zoeken ze bij ijs graag een stuk (open) water op dat nog niet bevroren is, maar dat doen veel meer vogels.

Er zijn ganzen die wel trekken, maar die trekken met de vorstlijn mee, waar het net wel/net niet vries. Dat zijn daardoor trekvogels, maar in de winter komen ze precies tot in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwanen blijven in nederland, maar kunnen wat minder goed tegen de kou dan bijvoorbeeld eenden.
wij hebben een stuk of 13 zwanen binnen op het moment, en van collega's uit vogelasiel "de wulp" in den haag hoor ik dat ze er meer dan 20 hebben zitten.
het is afzien voor veel vogels nu.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zitten rond de blauwe stad in Groningen
Zo soorten wel.
Kleine zwanen zijn alleen in de winter in Nederland. In groepen van soms meer dan honderd sneeuwwitte vogels verblijven ze op enkele veenweiden. Kleine zwanen broeden op de arctische toendra's langs de Barentszee en verder naar het oosten. Elke kleine zwaan is anders, hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt. Maar het gele patroon op de donkere snavel is bij ieder individu verschillend. Onderzoekers kunnen hierdoor vele honderden zwanen uit elkaar houden - een hele prestatie! Kleine zwanen zijn echte planteneters, die in de winter het malse Nederlandse gras prefereren boven ondergesneeuwde dorre toendravegetatie. Kleine zwanen zijn van eind september tot eind maart in Nederland te zien.
StatusNiet-broedvogel
Trek/stand/winterTrekvogel en wintergast
Trend en aantalHet aantal overwinterende kleine zwanen is onderhevig aan enige schommelingen, maar neemt gemiddeld genomen toe sinds de jaren 1970. Sinds 1995 lijkt er sprake te zijn van een lichte afname. De wereldpopulatie wordt geschat op ongeveer 25.000 vogels, waarvan er circa 17.000 tot 19.000 in Nederland overwinteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want zwanen zijn standvogels, dat zijn vogels die niet trekken en die dus het hele jaar zo'n beetje in de omgeving van hun broedgebieden te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wat ik begrepen heb zijn zwanen wel degelijk trekvogels. Vooral de kleine en de wilde zwaan. Maar zwarte zwanen dan weer niet en knobbelzwanen blijven volgens mij wel in Nederland.