Kan ik kolen branden in mijn houtkachel?

Ik heb een Surdiac Harmony 1 houtkachel. Kan ik daar ook kolen in branden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
20.5K

Het beste antwoord

Als dit niet in de gebruiksaanwijzing staat, moet je het niet doen. Ook in verband met garantiekwesties. Een houtkachel is namelijk geen allesbrander.

Her en der nog wat opmerkingen geplukt van diverse sites naar aanleiding van het onderwerp 'kolen stoken in houtkachels':
* een kolenkachel moet tegen veel meer hitte kunnen;
* normaal gesproken kunnen kolen niet geisoleerd worden gestookt omdat de slakken op het isolatiemateriaal vastsmelten en zo schade veroorzaken . Kolenkachels zijn daarom als regel van gietijzer (haard)of dubbelwandig watergekoeld (CV)

Houd ook rekening met het risico op koolmonoxidevergiftiging, schaf een melder aan (bevestigen aan een muur op ca 1,5 meter hoogte).
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kolen branden van zichzelf niet, dus nee.

Je moet brand maken, de kolen heet laten worden (zoals bij een bbq) en da. Moey het lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een kolen kachel kun je meestal prima hout stoken, andersom niet.
Moderne houtkachels hebben een dichte bodem zodat het as niet naar beneden valt en het vuur 'isoleert' waardoor het nog heter wordt. Dat betekend weer een meer volledige verbranding.
Kolen stook je op en rooster zodat de zuurstof er van onderen bij kan en het as kan vallen.