Wat is de meest energiebesparende stand (graden Celsius) voor de thermostaat als je van huis gaat?

En dat je bijvoorbeeld s'avonds weer thuis komt. Is het energiebesparend dat je hem niet op de laagste stand zet (10 graden bv), zodat de cv-ketel extra hard moet branden om weer de gewenste temperatuur te krijgen als je thuis komt...

Wat is de juiste stand zodat je OF niet teveel de temperatuur laat afkoelen OF ook niet teveel energie 'stookt', omdat je immers toch niet thuis bent?

Wat is de juiste balans?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.8K

Het beste antwoord

Als je de hele dag niet in huis bent en pas s`avonds in huis komt dan is het goedkoopste als je pas in huis komt om dan de verwarming aan te zetten Het begint toch al na 15 minuten een beetje aangenaam te worden in huis .Het huis koelt overdag maar ongeveer 4-5 graden af met de echte kou .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker concreet.

Andere antwoorden (5)

•Door de thermostaat overdag één graad lager te zetten, bespaart u gemiddeld zeven procent op uw energiegebruik voor verwarming.
•Zet de thermostaat op de vorstvrij-stand als u met vakantie gaat.
•Zet de kamerthermostaat een uur voor vertrek (of voor het slapen gaan) vijf tot zeven graden lager.
•In huizen van na 1994 kan het efficiënter zijn om het huis 's nachts op dezelfde temperatuur te houden. Echt veel zal dat echter niet schelen.
•Laat de verwarming niet aanstaan als u voor langere tijd de kamer verlaat.
•Als u langer dan vijf dagen van huis gaat, kunt u de waakvlam uitdoen. Ook 's zomers kan de waakvlam uit. Dit bespaart ongeveer 90 m3 gas en dus 55 euro (prijspeil 2009). Dit geldt alleen voor ketels die nog een waakvlam hebben. Moderne ketels hebben elektronische ontsteking die niet uit hoeft.
•Maak gebruik van de mogelijkheden van een klokthermostaat.
•Laat de cv-ketel eens per jaar goed nakijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit onderwerp is hier al heel vaak langsgekomen.
Als het puur om de centen gaat, zet je verwarming dan zo laag mogelijk, of zelfs uit, als je er niet bent. Het verhaal dat je geld uitspaart als je hem hoger zet, is onzin.
Nadeel is dat je in een koud huis terugkomt, en het duurt even voordat het weer lekker warm is. Als je dat wilt voorkomen, dan moet je je verwarming harder laten werken als je er niet bent. Maar dat merk je in je portemonnee.
AWM
14 jaar geleden
Wanneer bovenstaande je teveel is geworden kun je het proberen met de thermostaat op 15 graden te laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe lager je hem zet, hoe minder hij brand, maar hoe onbehaaglijker het is als je weer thuis komt, en hoe langer hij dan weer moet branden om het huis op temperatuur te krijgen. Zelf zet ik hem in voorkomende gevallen op 15 graden. Als je dan thuis komt is het nog redelijk aangenaam en ook wer vlot warm.
jc54
14 jaar geleden
Als je in een goed geisoleerd huis woont en je hebt een HR ketel, dan temperatuur altijd op dezelfde stand laten staan. Is het allergoedkoopste!