Werkt koffieprut goed om je leidingen schoon te houden?

ik las deze tip in de krant, de koffieprut zou de zeepresten van je leidingen schuren, en zo verstopping voorkomen.
ik twijfel...

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Wonen
19.6K

Het beste antwoord

Heb dat ook wel eens gehoord en aan een loodgieter voorgelegd, deze adviseerde een schep soda en kokend heet water, 1 keer per week.
Koffie prut kon ook ,maar de soda was beter volgens hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Na het maken van koffie de koffieprut niet weg te gooien maar door te spoelen door de afvoer = veel minder opstopping koffie wordt ook volledig afgebroken dus ook niet slecht voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit werkt juist averechts. Hoe meer prut er in je leidingen komt, hoe groter de kans dat deze verstop raakt en smerig wordt. Het is beter om je koffieprut in de afvalbak te gooien, en voor het schoonhouden van de leidingen vloeibare ontstopper of een ander sterk goedje te gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie mijn onderstaande reactie. Koffie mag (of beter moet) door het putje... De monteur zal het wel weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vloeibare ontsoppers werken juist averechts, deze tasten de leidngen aan (maken ze als het ware ruw van binnen) waardoor er nog meer prut achter blijft hangen. Elke loodgieter zal het je afraden, flinke schep soda met heet water helpt voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog beter koffieprut in de gft bak.
Koffieprut werkt prima...

Laatst een verstopping in de riolering gehad. De monteur die het kwam verhelpen gaf mij de volgende tips;

-Koffieprut door het putje spoelen. Alle organische restjes (bijvoorbeeld broccoli bloempjes, kruimels, aardappelkruim) die zonder moeite door het putje van de gootsteen kunnen mogen doorgespoeld worden. Dat schuurt de leidingen schoon.
-Een halve tablet in de vaatwasser krijgt alles moeiteloos schoon. Scheelt weer aanslag van zeepresten in de leiding.
-Leef zo vies mogelijk. Deze monteur verdient zijn brood met zeer schone mensen die lekker veel zeep gebruiken.
-Dweilwater (met haren die voor verstopping kunnen zorgen) altijd door de WC spoelen. Deze heeft een grotere afvoerdiameter.
-Soep kan je zonder gevaar door de WC spoelen.
-Tampons, maandverband en hygienische doekjes NOOIT door welke afvoer dan ook spoelen.

Een verstopping verhelpen kost je ca. Eur 175,-.
Doe er je voordeel mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meningen zijn hierover verdeeld.
Preventief werkt dit wel, maar zodra er al vet aan de wand van de leidingen kleeft, blijft de koffieprut in deze vette massa kleven.
Volgens milieucentraal hoort koffieprut ook niet in het riool terecht te komen. Dit hoort in de GFT-container.
Nu lijkt koffieprut mij voor het milieu beter dan chemische ontstoppers, maar het beste is het dus om preventief af en toe kokend water met soda door de afvoerleidingen te spoelen.