Waarom klemt mijn voordeur als het vriest?

Mijn voordeur is nu 9 jaar oud. Van begin af aan heeft hij de eigenaardigheid gehad dat hij moeilijk opent en sluit als het koud is: wanneer de temperatuur zakt tot rond het vriespunt of lager, klemt hij aan de onderkant op de dorpel.
Dat begrijp ik niet. Materie zet uit als het warm wordt, en krimpt wanneer het afkoelt, ook mijn voordeur en dorpel.
Dus waarom moet mijn voordeur klemmen wanneer het vriest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Antwoorden (4)

Alles loopt en draait veel moeilijker als het koud is.
Waarschijnlijk krimpt je dorpel iets minder dan de voordeur zo,dat hij klemt.
De dorpel zit dichter bij de grond en vangt en geleid meer kou dan de deur zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk op afstand te beantwoorden.
Zowel de deur als de deurpost worden beïnvloed door de temperatuur en de vochtigheidsgraad.

Zelfs scharnieren kunnen uitzetten en krimpen,
Doen ze dat niet evenveel, bv omdat bij het afhangen van de deur de ene scharnier een beetje verder van de post is gesteld als de andere, dan gaat de deur bij kou een beetje schever hangen...kan een reden zijn voor klemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luchtvochtigheid neemt dramatisch af als het vriest en hout gaat dan werken. Ik heb net gekeken en hier staat het op 30%. Dat is veel lager dan de 55 / 65% normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot temparatuurverschil tussen buitenkant en binnenkant doet de deur heel iets kromtrekken. Daarom klemt hij.