Hoe vinden spinnen elkaar?

Bij mij op het toilet woont al ongeveer twee maanden een kleine zwarte spin, ongeveer 1 cm groot, in een hoekje op de grond. Hij/zij zit me niet in de weg. Maar nu heeft zich twee keer de situatie voorgedaan dat er een gelijksoortige maar aanzienlijk grotere spin (zo'n 3 cm) in hetzelfde web zat.
Dit formaat vind ik minder plezierig dus de eerste keer heb ik deze spin buitengezet, behoorlijk ver weg. Nu zat er vandaag dus opnieuw zo'n grote spin bij mijn kleine huisgenoot. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het dezelfde was als de eerste keer. Ik vraag mij af hoe deze spinnen elkaar daar vinden, kunnen zij elkaar ruiken of iets dergelijks?

Voor de duidelijkheid, het toilet heeft geen raam en verder zijn er zelden tot nooit spinnen of insecten bij mij in huis, vandaar dat ik het bijzonder vond om dit verschijnsel twee keer in korte tijd op deze plek te zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij doe je aan spinnendiscriminatie :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat ie wel op het toilet poept?!

Antwoorden (2)

ik denk dat het waarschijnlijker is dat die specifieke plek aantrekkelijk is, dan dat ze elkaar willen vinden (dan heb je immers meer concurrentie). er is iets aan die hoek, of plek (wat ik zo niet kan inschatten) wat het een goede plek voor die spin maakt, misschien zat er iets zoets wat weer vliegen aantrok. het kan zijn dat die grote spin de kleinere zijn web heeft overgenomen, maar die nog wel in de buurt wordt getolereerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt 's nachts weer wat kouder en ik denk dat hij de warmte van je huis weer heeft opgezocht en min of meer bij toeval weer in je wc is geraakt. En dat hoekje zal ook wel een prettig microklimaat hebben.