Als op heel een verdieping vloerverwarming licht kan je dan per kamer de temperatuur instellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Antwoorden (3)

ja, daar is zo een twee drie niet een pasklaar antwoord op te geven. een het is erg afhankelijk hoe de installatie is aangebracht als er in elke kamer een regelunit staat is het zonder meer mogelijk. maar er bestaan ook units met 8 of 10 aansluitingen, maar dan is het nog niet zeker dat een aantal aansluiting beperkt blijft in één kamer. je zal er achter moeten komen wie de installatie heeft aangelegd. daar kunnen ze je vertellen hoe de indeling van de leidingen is aangelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan het aantal groepen en waar ze liggen. Door een vloerverwarmingsslang loopt warm water dat de vloer opwarmt. Per groep wordt het water rondgepompt door de slang, dus als één groep meerdere kamers bestrijkt, kun je het niet per kamer regelen. En dan nog, al zou je per kamer een aparte groep hebben, dan heb je nog maar één thermostaat. Enige optie is om dan de kraan van de groep iets dicht te draaien, maar echt de temperatuur regelen doe je dan niet. Bovendien gaat de warmte van de ene kamer naar de andere, een deur is namelijk niet luchtdicht.
paulus811
11 jaar geleden
Als elk vertrek zijn eigen vloerverwarmingsgroep (of bij grotere ruimten meerdere groepen) heeft kun je dit inderdaad realiseren. Om hier achter te komen is de snelste manier navraag te doen bij degene die de installatie heeft aangelegd. Is er geen informatie bekend of te achterhalen dan kun je de groepen een tegelijk openzetten tot de vloer warm wordt. Omdat vloerverwarming een zuinige maar wel trage manier van verwarmen is ben je hier wel een aantal dagen mee zoet.

Er bestaan draadloze zoneregelingen waarbij elk vertrek dat je wilt regelen zijn eigen thermostaat heeft die zijn eigen groepsafsluiter bediend. Zie onderstaande link voor een voorbeeld.
Op de groepsafsluiters van de vloerverwarmingsunit worden dan actuators geplaatst die dus door de in de vertrekken geplaatste ruimtethermostaten bediend worden.

Verlanglijstje:
- draadloze ruimtethermostaat per te regelen vertrek
- actuator per te regelen vloerverwarmingsgroep (slangenlus)
- regelunit voor draadloze communicatie met de ruimtethermostaten en bedrade communicatie met de actuators.
- evt. benodigde uitbreiding van de wandcontactdoos waar de vloerverwarmingspomp in zit.

Ik kom het trouwens wel vaker tegen dat vloerverwarming in slaapvertrekken niet per ruimte is na te regelen. Dit gaat altijd ten koste van het comfort. Gelukkig is het, bij een goed aangelegd systeem, op bovenstaande manier altijd in orde te maken. Dit heeft me al een flink aantal tevreden klanten opgeleverd.