Mag ik een vrijstaande garage naast mijn woning ombouwen voor extra inkomsten tot appartement en wat zijn dan de aandachtspunten? Of niet verstandig?

Een vrijstaande garage met puntdak wil ik eventueel verbouwen tot appartement/woonruimte. Beneden woonkamer/keuken/toilet/douche en boven 1 slaapkamer. Dit wil ik dan verhuren.
Hoe ik ook zoek, over iets dergelijks (particulier een appartement verhuren) kan ik bijna niets vinden op internet.
Ik heb begrepen dat er veel gezocht wordt naar woonruimte in mijn omgeving dat hier wel interesse voor zou zijn. Maar mag dit ook en wegen de opbrengsten op tegen de initiële investering ?
Wat is jullie gedachte hierover ? Slim plan of nooit aan beginnen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
20.8K

Antwoorden (3)

Je zou eens kunnen informeren bij je gemeente of je een B&B ( bed and breakfast ) mag beginnen. verder heb ik een site gevonden waar al heel wat besproken wordt zoals een Huisvestigingsvergunning verzekeringen, belastingen, bijkomende kosten etc etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland mag dat niet zomaar. Je mag van een pand dat geen woonbestemming heeft (jouw garage) geen woning maken zonder toestemming van de gemeente, en die toestemming krijg je alleen onder hele bijzondere omstandigheden, b.v. als je de woning wil gebruiken om voor je ouders of voor je volwassen gehandicapte kind te kunnen zorgen, of als jouw perceel sowieso nog een extra 'bouwplaats' bevatte.

Als je de verbouwing toch doet en het illegaal verhuurt, kan jouw huurder zich niet inschrijven op dat adres (want er is geen adres). De gemeente zal, als het bekend wordt, een handhavingstraject inzetten en je een dwangsom opleggen (lees: je krijgt een finke boete als je de garage blijft verhuren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag idd niet zomaar. Maar een aanvraag indienen met een uitgewerkt plan kan altijd. Misschien kan het onverwacht wel.