waneer je een armatuur met 4 tl buizen hebt en je haalt er 2 uit. verbruik je dan ook 1/2 minder energie?

dus spaar je zo energiekosten uit? En als je dan die tl 8 uur lang laat aanstaan is dat dan duurder of goedkoper dan wanneer je hem 10-20 x in die 8 uur aan en uitdoet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (2)

Met half zoveel lampen in de armatuur zal u effectief 50% energie sparen.
Een TL lamp uitdoen is al rendabel na +/- 20 seconden.
Met andere woorden, aansteken verkruikt in eens aan ontsteken het vermogen van +/- 20 sec. branden.

Let wel, zeer veelvuldig aan en uit zal de levensduur van de lamp inkorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn parallel geschakeld dus ja verbruiken de helft minder. Onderzoek wijst uit dat lampen uitdoen altijd het voordeligst en dat scheelt ook enorm, het fabeltje dat het opstarten van een lamp veel energie kost is niet waar. Kan wel vervelend zijn als je steeds in en uit een ruimte met tl verlichting gaat omdat het wel eventjes duurt voordat een tl-buis op volle sterkte is.