ik heb kalanchoe witte gehaald maar wil weten of je zelf kan stekken of niet?welke maand moet de plant in het donker staan om groei te stimuleren.gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Na de bloei maakt de kalanchoë, niet bloeiende scheuten die je makkelijk kan stekken.
De zijtakjes er niet af knippen, maar afbreken, onderste blaadjes er af halen, (voor het stekken).
Als je de gestekte planten gewoon laat groeien en in de winter koel houdt, dan gaan ze in het voorjaar vanzelf bloeien.
Het is een z.g.n. korte dag plant, dat betekent, dat hij een periode van minder licht moet krijgen, om te gaan bloeien, echter de winterperiode is er korter licht, dus gaan ze in het voorjaar er op bloeien.
Alleen de kweker past deze methode het hele jaar toe, omdat hij het hele jaar door bloeiende planten wil verkopen.
Het heeft dus niets met de groei te maken maar met de bloei.