Ik heb een Combiketel merk AWB Thermomaster 23.29 + 23.39 WT Verwarming + Water. Alleen waakvlam verbruikt 0,69 m3 gas per 24 uur.. is dit normaal?

alles is uitgeschakeld behalve de waakvlam. Verbruik meerdere malen gemeten over 24 uur. Monteur is meerdere malen langs geweest, gasdruk bijgesteld naar 15 bar en verder nagekeken. Thermokoppel is ook nieuw vervangen. Toch blijft het verbruik 0,69 m3 per 24 uur.

Dit bij een prijs van 0,61 euro per m3 is al gauw 155 euro per jaar (2 maand voorschotten)!

Snap niet hoe het kan, als de waakvlam uit is verbruikt de meter 0,0 trouwens.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.9K

Antwoorden (2)

Om te beginnen lijkt het mij al verdacht dat uw monteur het thermokoppel vervangt om uw aardgas verbruik te minderen ! Die kerel zou ik al niet meer vertrouwen want dat heeft er NIETS met uw verbruik te zien !!!
Een echte technieker kan het debiet van de waakvlam tot een minimum haalbaar regelen zonder dat uw CV in alarm gaat.
Normaal mag uw waakvlam 15L/h verbruiken. dat is max 0,36 m³ per dag !

Een handleiding kan u downloaden op onderstaande link.

zie 5.7 Waakvlam
De gashoeveelheid naar de waakvlam kan worden geregeld
met de stelschroef op het gasblok (figuur 20A-2); het thermokoppel
geeft bij een goede waakvlamafstelling en de ventilator
in bedrijf op 65V een spanning af van 10 à 12 mV,
gemeten tussen uitgang maximaalthermostaat en massa.
NIET ZELF DOEN ZONDER KENNIS VAN ZAKEN !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je waakvlam volgens jou teveel verbruikt kan er een klein lek zijn. Schakel je verwarming helemaal uit en kijk over een paar uren of er nog verbruik is.
Als je een lek vaststelt: onmiddellijk laten herstellen!!!