Hoe kan ik op natuurlijke wijze klander uit mijn huis verwijderen?

Na thuiskomst van vakantie tref ik, vooral in mijn broodtrommel maar ze zitten door het hele huis, kleine kevertjes. Ik weet dat het klander is, ik ken de bestrijdingswijze met gif, maar dat heeft niet mijn voorkeur als ik het kan voorkomen. Wie weet een natuurlijke oplossing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.6K

Het beste antwoord

.

In voorraden van voedingsmiddelen kunnen vele soorten insecten voorkomen.
o.a. mijt, meelmot, vruchtmot, vlees- en fruitvlieg, klander, meelkever, broodkever, meeltor en nog vele andere.

Kevers, torren en klanders hollen graankorrels en/of peulvruchten uit en leggen hierin hun eitjes.

De larve holt de korrel verder uit en verpopt zich er in.

Het eerste, belangrijke advies is: weggooien die voorraden en de voorraadkast goed schoonmaken met zo heet mogelijk water met een reinigingsmiddel.
Haal ook de planken van hun plaats want de onbeklede zijkanten van vezelplaat zijn uitstekende holletjes voor torren en kevers.

Dat weggooien geldt ook voor alle aanwezige ongeopende papier- en karton-achtige verpakkingen.

Begin in een schone kast en verpak alle nieuw aangeschafte voorraden in goed sluitende plastic of glasverpakkingen.

‘n Klein lijstje !!!

Patentbloem, aardappelmeel, maizena, pannenkoeken mix, griesmeel, polenta,puddingpoeders, custard, etc.
Dan allerlei peulvruchten zoals, gedroogde erwten, bonen, spliterwten, capucijners, kikkererwten etc.
Maar ook pasta’s groot en klein.

Nog een advies: ga niet kijken of er misschien een onaangetast pakje bij is want dat ene pakje van de oude voorraad kan de nieuwe aanwas volledig opnieuw verpesten.

Ga dus rigoureus aan de slag !!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit fragment staat in: "VOEDING EN GEZONDHEID"
Een praktisch leerboek voor Horeca en
Grootkeuken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie de link. Daar wordt gezegd dat vaak de etensresten verwijderen helpt als bestrijding en als alternatief met gas behandelen (CO2). Zelfs de wiki raadt goed schoonmaken aan ipv werken met gif. Dus alle zetmeelhoudend voedsel goed in bussen en potten bewaren.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ooh, is DAT klander - een gewone snuitkever dus. Weer wat geleerd!
De inzet van sluipwespen is de enige natuurlijke oplossing die ik vinden kan.
Amadea
11 jaar geleden
Haal alles weg wat ze kunnen eten, dan is ook je probleem weg.
Die je zo ziet zitten/ kruipen kan je opzuigen.
Let er dan wel op wat je met de stofzuigerzak gaat doen.