Als ik mijn huis verkoop, mag ik dan àlle vaste planten die in mijn tuin staan verwijderen ? (zie verder)

Ik heb een tuin van 2000m² en er staat een fortuin in aan vaste, winterharde planten/boompjes zoals bvb. buxus (600 stuks).

Verder ook Ilex Crenata, Skimmia, Japanse esdoorns, Taxus, Piris, Viburnum enz. Allemaal planten verzorgd met hart en ziel.

Worden deze planten beschouwd als zijnde 'horende bij het huis' ? Juridisch gezien dan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
24.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons oop de volkstuin geldt: voordat je het te koop aanbied, of zelfs vóór de eerste kijker, mag je alles weghalen. Daarna koopt de koper het geheel, maar de prijs wordt ook bepaald aan de hand van de tuininhoud.
Zou je na de verkoop de planten willen verwijderen, dan heeft dat invloed op de verkoopprijs. Misschien kun je er over overleggen, maar je staat zwakker dan wanneer je vooraf alles weghaalt. Of je moet het zelf al heel duidelijk )laten) geven dat de prijs ZONDER tuininhoud is. Overigens is mijn eigen ervaring dat verplanten ook nog een heel werk is. Als je het goed wilt doen bijv steek je eerst rondom de bomen en struiken de wortels af. Dan graaf je een geul en vult die met nieuwe goede grond. De wortels gaan dan nieuwe haarvaten maken. Een half jaar later kan je de boom uitgraven (veel werk als je de wortels gaaf uit de grond wilt halen) Op de nieuwe plek maak je plantgaten van het liefst 1 x1x80 sm die je vult met een mengsel van goede nieuwe grond en compost en mest (en vermiculiet) Dit gat vul je met water en laat t bezinken. Dan de plant=/boom erin en een heel seizoen extra water geven, ook als het motregent.
En dan maar hopen dat het aanslaat. Je kunt overwegen of je de bomen toch niet beter nieuw kunt kopen: jonge bomen en struiken slaan makkelijker aan. Kwa verkoopprijd van je huis kun je daar dan rekening mee houden. Als je nare onkruiden hebt (winde, zevenblad, kweekgras) zou ik sowieso niets mee nemen, want dan neem je toekomstig werk mee... Geen echt antwoord, meer een overweging, daarom bij de reacties... Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er misschien ook vanaf waar je naar toe gaat. Als je bij je nieuwe huis al een gevulde tuin hebt, of een veel kleinere, wil je misschien niet alles meenemen. Daarnaast, realiseer je dat het veel werk is, met name boompjes e.d. en dat ze ook nog eens moeten aanslaan op de nieuwe plek (je kunt niet alles zomaar het hele jaar door verplanten). Je moet zeker de makelaar op de hoogte brengen van je plannen zodat deze de (potentiele, heb je al verkocht?) kopers in kan lichten. Mijn advies. Neem eventueel een paar bijzondere gevallen mee en laat de rest staan. Begin bij je nieuwe huis opnieuw, met dezelfde passie, en heb er net zoveel plezier in en van. Geeft je ook mooi de kans die dingen die je niet bevielen toch net iets anders aan te pakken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Past dat in je nieuwe tuin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord staat er vast al bij, maar wettelijk gezien gaat die in overeenkomst met je nieuwe bewoner. Jij bent de eigenaar van die planten. Je vertelt van tevoren dat die niet blijven staan. Je mag dat gewoon meenemen in overleg. Bron:"praktijk ervaring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trek je eerst de planten eruit, zet je het daarna te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een heel slecht advies wisl. Net als dat je beter kunt zorgen dat het huis smaakvol is ingericht met meubels en gordijnen als je het verkoopt kun je er beter voor zorgen dat de tuin er ook leuk uitziet. Kale bende verkoopt slecht. Zeg er dan gewoon bij dat je de planten uit de tuin meeneemt, net als de meubels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is niet wat beter verkoopt... toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag het niet meenemen. Alleen in overleg met de nieuwe bewoners!
Het hoort bij het huis. Hanspcc heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome en cypertje: ik heb vorig jaar heel veel planten en boompjes meegenomen met de verhuizing. Op 2 na (Photinia en Camelia) hebben ze het allemaal overleefd. Ik heb ze na het uitsteken in grote emmers met verse grond erbij gedaan, en ze waren twee maanden later toen ik de nieuwe tuin in kon gaan richten al lekker nieuwe wortels gaan maken. maart tot mei.
En nu heb ik een lekker gevulde tuin met grote struiken bij mijn nieuwbouwhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pokemon. Prima toch. Ik heb alleen een advies gegeven zonder meer te weten dan dat mademesam haar tuin mee wil nemen. Dat advies hoeft niet gevolgd te worden en misschien is de situatie wel heel anders dan waar ik vanuit ga. Maar ze heeft het wel over een tuin van 2.000 m2 en bijvoorbeeld 600 buxusjes (dat zijn 300 emmers als je er 2 in een emmer kunt doen, en waar laat je die dan? denk ik dan). Ik hoop dus alleen dat ze er wat aan heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus dat ze in België woont, waar de wetten misschien anders zijn dan hier.
En ik heb 30 m2 verhuisd, geen honderden. En dat was al heel veel werk. Maar voor mij was het het waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pokemon: goed gedaan en zo zie je maar weer dat je soms tegen alle adviezen in je eigen ding moet doen:-0

Het beste antwoord

je mag alles meenemen, buxus (gaat dood, hoorde ik), rozen (gaat ook niet goed met verhuizen, hoorde ik), tenzij je natuurlijk overeenkomt met de koper dat de mooi ingerichte 'landscape-tuin' bij de verkoopprijs hoort!

in dat geval hoort het wel bij het huis.

Toegevoegd na 9 minuten:
Verhuizen en uw planten meenemen, ’t is een hele klus!

Verhuizen kan zeer stressvol zijn, alles moet ingepakt worden en de meeste mensen vergeten daarbij hun tuin. Maar bent u een geboren tuinier dan zal u er zeker aan denken om ook uw planten of stekken ervan, uw potten, uw meubilair mee te nemen.

Hebt u een tuin die prima onderhouden is dan zal dit de koopprijs zeker opdrijven. Maak daarom zeer goede afspraken met de toekomstige nieuwe eigenaar indien u planten die misschien nog heel zeldzaam zijn en andere planten waaraan u intens gehecht bent mee wilt nemen – ook brengt u best de notaris op de hoogte van wat u juist wil meenemen, maak een gedetailleerde lijst om later niet voor verrassingen te komen te staan en om latere juridische gerechtelijke problemen te vermijden. Op uw beurt kan u dan best ook goede afspraken maken met de mensen waar u uw huis van koopt. U kan ook aan de verkopers van het huis dat u aankocht vragen of zij weten welke grondsoort uw nieuwe tuin heeft en welk microklimaat er is, dit zal toch ook van belang zijn als u planten uit uw oude tuin wil meenemen, want het heeft geen zin dat u ze meeneemt als ze daar niet goed gedijen. U kan ook vooraf goed bekijken wat er al in uw toekomstige nieuwe tuin staat en of u dan ook wel iets van uw eigen tuin wil meenemen. Dit kan heel belangrijk zijn in de wintermaanden als alles er kaal bijstaat en vele planten afgestorven zijn.
staat er nog niets in uw toekomstige tuin kan het financieel aantrekkelijk voor u zijn om planten, stekken of zaden uit uw oude tuin mee te nemen. Als u stekken of zaden meeneemt hebben de kopers van uw oude huis ook nog planten in hun tuin, maar u moet natuurlijk zeker zijn dat zij de planten niet uit zullen doen anders kan u ze beter meenemen naar uw nieuwe woonst.
Heesters, bomen en grote pollen van uw vaste planten kunnen alleen met goed resultaat verplaatst worden als ze niet meer dan vijf jaar in uw oude tuin stonden. Houdt ook rekening met uw verhuiswagen die u afgesproken hebt of daar de bomen en grote heesters wel in kunnen als u ze wilt verhuizen, anders moet u wat anders voorzien.

Een verhuis laat in de herfst is ideaal voor uw planten die winterhard zijn, voor de gevoeligere soorten ...etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn roos wel meegenomen en wel in de winter ook nog, en hij heeft het overleeft. Een andere roos is gestorven. Zaak met rozen is te zorgen dat de wortels beschermd blijven en de knoest waarop hij groeit. Je doet hem in tuingrond met zaagsel erom heen. Daarop een berg grond weer. de knoest is bedekt met grond. Zo overleeft hij het wel. De kans is in ieder geval groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de tuin van mijn huidige huis was leeg op de buxus en 4 rozen na, navraag leerde dat de vorige bewoner een gepassioneerde tuinier was, die alles had meegenomen "behalve de planten die het niet zouden overleven...!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@euc: lijkt mij niet logisch :
de verkoper bepaalt wat er verkocht wordt... en dat is naar mijn idee met of zonder mooie planten in de tuin.
het scheelt alleen wel in de verkoopprijs ! logisch. iedere week op tv in "de undercover makelaar" op sbs6, phil spencer, voorheen met collega kirstie allsop in "location, location, location", is te zien/leren hoe en wat bij huizenverkoop op dit moment in de crisistijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van 4 rozen van een buurman heeft er 1 het overleefd.
zelf heb ik geen rozen meeverhuisd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies @pokemon, het is toch ook jammer als mooie planten kapot gaan... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de bronvermelding is een Belgische. De Belgische wetgeving is anders dan de Nederlandse. Denk daarom voordat je planten gaat verwijderen nadat de koop is gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hansppc: ook in nederland is het gewoonte (volgens mijn laatste informatie) om een lijst te maken (voor de verkopende makelaar) om aan de potentiële kopers duidelijk te maken wat bij de verkoopprijs inclusief is en wat niet, maar dat is ook logisch, lijkt me, een koper moet precies weten waar hij/zij aan toe is om een goede afweging van prijs/huis te kunnen maken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens het Nederlandse Burgerlijk Wetboek: "Onroerend zijn de grond, de nog niet gewonnen delfstoffen, de met de grond verenigde beplantingen, alsmede de gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken." (Nederlandse B.W., boek 3, art. 3, lid 1). Uiteraard is het mogelijk om in de koopacte overeen te komen dat bepaalde roerende zaken van de koop worden uitgesloten. Dit was alleen niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hansppc: inderdaad, het mag dus niet in nederland, maar het gebeurt wel (lijst door verkoop in te vullen, aangeleverd door verkopende makelaar...!) n.b. vs woont in belgië, ligt de zaak in dat geval dus anders ?

Andere antwoorden (8)

ja, dat mag gewoon, het heeft niets met de woningverkoop van doen.
als je bezichtiging krijgt, gewoon even zeggen, dan is dat duidelijk.
eventueel, ook aan de makelaar vetellen dat je ze meeneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet je zelf weten alleen moet je dat wel aan de koper kenbaar maken. De prijs van je huis kan mede bepaald worden door je tuin. Maar als jij aangeeft dat alles meegaat uit de tuin dan weet de koper dat en kan hij daarmee rekening houden met zijn bod.
ronron1212
11 jaar geleden
nee, tuinplanten vallen onder het regiem van het 'aard of nagelvast verbonden aan de woning' en mogen dus niet zomaar verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit het enige juiste antwoord. Je kunt natuurlijk wel tot overeenstemming met de koper proberen te komen als je het anders wil, maar in principe hoor de tuin incl planten bij het huis en mag je geen planten/ struiken/ bomen verwijderen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus al voor de bezichtiging verwijderen wat je mee wilt nemen
burgos
11 jaar geleden
Snap echt niet waar die minnen vandaan komen.
Dit is het enige juiste antwoord.Stel je verkoopt je huis,de mensen krijgen de sleutel,en de hele tuin is leeg. Dat is toch te zot voor woorden.Je neemt toch ook je tegels niet mee die in je tuin liggen,dat komt op het zelfde neer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met die dure, grote hardstenen tuintegels, moet je niet gek staan te kijken, als mensen die ook mee willen nemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het nadeel van wetgeving: je hoeft het er niet mee eens te zijn. Daarnaast snap ik wel wat er gebeurd: planten worden meegenomen en dan is het voor de nieuwe eigenaar best problematisch om ze terug te vorderen.......... Tenzij ze erg kostbaar waren of bepalend. Tsja... in onze tijd is het je aan de wet houden geen mode meer. En dan beledigd zijn als de rechter in uiterste instantie uitspreekt: je bent fout geweest en zult moeten boeten.
Normaal gezien wordt een huis verkocht met alles wat daar 'aard en nagelvast' mee verbonden is.
Het is een goede zaak om in dit geval afspraken te maken met een eventuele koper.
Hij denkt een huis met een prachtig aangelegde tuin te kopen, maar koopt een woest landschap.
Als je hier geen afspraak over maakt heb je kans op problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woest landschap ? Ik zou ze netjes verwijderen hoor, AdrieK :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ krol : uiteraard zou ik het aan de kopers melden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mooi aangelegde en goed onderhouden tuin is vrij kostbaar, maar het is natuurlijk best denkbaar dat de nieuwe eigenaar de zaak leeghaalt en een moderne 'betontuin' aanlegt zoals je die veel in de moderne vinexwijken tegenkomt.
Wat dat betreft neem ik je niet kwalijk dat je je planten mee wilt nemen, maar wel in goed overleg met de koper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad AdrieK: ik zou me erg rot voelen als de nieuwe bewoner al mijn geliefde planten zomaar weg zou gooien om er tegels te leggen.
ik ben ook niet meer terug geweest naar het oude huis.
Inderdaad mag je die allemaal meenemen. Mijn ervaring is dat ook dat een heel karwei is en ook het risico dat er planten dood zullen gaan. Ik heb met de nieuwe bewoner afspraken gemaakt met als eerste vraag wat ze extra wilde geven als ik de tuin in de huidige staat liet. dat heeft nog aardig wat opgeleverd. Dus aan jezelf de keus. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanuit de koper:

"Wie een huis koopt, wil wel weten wat er allemaal bij is inbegrepen. (...) Voor u een bod uitbrengt op een huis moet u het eigenlijk al met de verkoper eens zijn over wat wel en niet bij het huis hoort.
Daarom is het handig als de verkoper al een lijst roerende zaken beschikbaar heeft als de eerste kijkers komen. Heeft de verkoper zo een lijst (nog) niet beschikbaar, vraag er dan naar (...) Een lijst roerende zaken maakt standaard deel uit van de modelovereenkomst voor het kopen van een bestaande woning.
In principe mag de verkoper al de roerende zaken meenemen naar zijn nieuwe huis en hoort alles wat onroerend is bij de woning die hij achterlaat. Dat is het uitgangspunt. Maar dat betekent niet dat u er onderling geen andere afspraken over kunt maken. Misschien is de verkoper erg gehecht aan de drie rozenstruikjes die hij helemaal zelf gekweekt heeft. Officieel zijn die struiken onroerende zaken - ze zitten immers vast in de grond - maar als u er van tevoren overeenstemming over bereikt dat ze niet bij de koop zijn inbegrepen, hoeft hij ze natuurlijk niet achter te laten.
(...)
Maar wat is dan het verschil tussen roerend en onroerend? In een eenvoudige versie van de juridische definitie: onroerend zijn de grond, ook planten en struiken, en alle zaken die 'duurzaam met de grond verenigd zijn', zoals het huis zelf en bijvoorbeeld de douche (bestanddeel van het huis) die daar in gebouwd is. En alle zaken die niet binnen die definitie vallen zijn roerend. (...)
Om de definitie sluitend te krijgen zou je het als volgt kunnen zeggen. Wat zo vastzit aan het huis dat het niet zonder schade weggehaald kan worden, is een onroerende zaak en dus bij de verkoopprijs inbegrepen. Dat klinkt niet zo ingewikkeld. Toch is het ook wel eens zo dat iets zonder schade verwijderd kan worden, maar toch bij het huis hoort. (...)
In de discussie over wat nou wel en niet bij de koop is inbegrepen, ontstaat dus snel onduidelijkheid. Daarom is het zo belangrijk dat u afspraken maakt. Ga er niet van uit dat ‘dat het toch voor zich spreekt' dat een bepaald onderdeel bij de koop hoort. Daar denkt de verkoper misschien heel anders over!

Planten in de tuin
Als de planten in potten staan, zijn het roerende zaken. Waarschijnlijk verhuist de verkoper die mee. Staan de planten vast in de grond, dan horen ze bij de tuin en het huis. Toch komt het vrij vaak voor dat hele struiken en boompjes worden uitgegraven meegesleept.

(...)"
Bron: Eigen Huis Magazine.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
That's it. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenminste een uitgebreid en goed gemotiveerd antwoord met een prima bron: +
Hoi! Die mag je in mijn optiek meenemen, simpelweg om deze reden: Het is "roerend goed". Ik zeg er eerlijk bij dat enige kennis in rechten heb doch ik hier geen uitspraak over doe waar je me op vast kunt "pinnen". Dit is tevens een gedeeltelijk antwoord op jouw vraag, roerend goed is iets wat niet met het huis verbonden is. Dit heeft dus geen invloed mits je met de aanstaande koper de zaak bespreekt en/of daar financieel een overeenkomst mee aangaat. "grond of nagelvast" is nogal een rekbaar begrip. Stamp je een lantaarnpaal in je voortuin?, als je er met 2 man aan gaat hangen is het "roerend goed geworden" terwijl het aan jouw "persoonlijke vastgoed" behoorde. In mijn optiek zou ik mezelf afvragen of de plantage je dusdanig veel waard is en hier de eventuele "nieuwe koper" een voorstel te doen voor een goed ingeschat bedrag. (Desnoods een echte deskundige, zonder jouw kennis in twijfel te trekken) Let wel bij verhuizing of de grond van de nieuwe locatie en de tijd van verhuizing gunstig zijn ten tijde van de verkoop qua seizoen en vruchtbaarheid van de herlocatie. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een kul antwoord, als je met 2 mensen aan een deur gaat hangen ligt die er ook uit en is volgens jou roerend goed? Over het algemeen staat in de verkoop akte wat wel en niet mee gaat. Ik ben eens op een huis te koop geweest waarbij menens de keuken meenamen, kan allemaal zolang je het voor de koop vast legt. Als je via een makelaar koopt zul je zeker een duidelijke lijst krijgen met wat wel en niet bij de koop is inbegrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw reactie is niet waardevol: Volgens het Nederlandse Burgerlijk Wetboek: "Onroerend zijn de grond, de nog niet gewonnen delfstoffen, de met de grond verenigde beplantingen, alsmede de gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken." (Nederlandse B.W., boek 3, art. 3, lid 1)
Als je niets zegt dan is in de koop van het (onroerend goed) huis ook de beplanting in verkoop begrepen.
Dus van tevoren duidelijk maken wat wel en niet in de koop is begrepen en welk prijskaartje daar aan hangt.

Daarom krijg je bij een opdracht aan makelaar een lijst waar je invult wat aard- en nagelvast is aan het huis en niet in de verkoop is begrepen. De lijst maakt deel uit van de koopakte.

Op die lijst ook die roerende zaken die blijven en die zaken die desgewenst over te nemen zijn, bij voorbeeld gordijnen en wasmachine enz.