hoe kan ik van drie ronde tafellaken een recht gordijn maken voor onder mijn aanrecht?

Het mag onderaan uiteraard wel "rond" blijven. Ik heb drie lichtplastieken tafellaken gevonden in kruidvat, in plastieken kant. Ideaal voor het gordijn onder mijn aanrecht te vervangen, dat nu bijna wekelijks de was in moet wegens vuil.
De afmeting van mijn aanrecht is 120 cm lang en 80 cm hoog, de drie tafellakens hebben een diameter van 150 cm. Hoe kan ik dit decoratief en mooi oplossen?

11 jaar geleden
in: Wonen
1K
paulus811
11 jaar geleden
Mag ik eerlijk zeggen dat een plastic kleedje onder een aanrecht nooit mooi zal worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Teken de tafellakens en het aanrecht op schaal en ga eens vouwen en plakken om je gedachten en wensen te bepalen. En dan in het echt uitvoeren.
liveisgreat
11 jaar geleden
@paulus811 ; deze wel hoor, het is supermooi en het valt bijna niet op dat het plastiek is omdat het zo "fijn" is en met stofstructuur. Het lijkt bijna op stoffen kant...
@dorske : dat had ik al geprobeerd, maar het lukte niet zo goed omdat papier anders is dan plastiek qua structuur. Dus het valt anders dan hoe ik het op schaal uittekende en plooide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm ik had van die douchegordijnen gekocht die je kunt wassen en er als stof uitzien, veel makkelijker te verwerken denk ik.
liveisgreat
11 jaar geleden
dat wel, maar ik zoek al jaren naar deze specifieke plastieken kant en helaas hadden ze ze enkel in ronde vorm...

Het beste antwoord

VIERKANTEN :
Leg het ronde tafelkleed vlak op de grond.
Verdeel de cirkel in 8 gelijke stukken (dmv potloodlijn).

Klokwijzerzin :
Trek nu een loodlijn
van 8 naar 2
Van 6 naar 4
van 8 naar 6
van 4 naar 2

Nu heb je een vierkant.

HALVE CIRKELS :

Knip 1 rond tafellaken doormidden en dan bekom je 2 halve cirkels van 75 cm hoog en 75 cm breed.

Aan elkaar zetten hoeft niet volgens mij vermits het toch open en toe moet kunnen schuiven.

(Indien je de stukken wél aan elkaar wil zetten zal je ze moeten verbinden dmv een stevig stuk stof aan de bovenkant te bevestigen (stikken, kleven, velcro, dubbelzijdige kleefband,...) al lijkt me dat moeilijk)

Je zou ook een stokje, latje, dikke elastiek doorheen de perforaties kunnen vlechten zoals bij een gordijnroede en gordijn met ringen in. Zijn er geen perforaties op de plek die jij wil, kan je die nog altijd maken met een perforator misschien.

Als je slechts 2 halve cirkels gebruikt heb je dus een breedte van 2 x 75 cm en zal het allemaal strak hangen. Als je meer vloeite wil moet je 2 tafelkleden stuk knippen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, enkel dat van die vierkanten begrijp ik niet zo goed....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer opnieuw : Neem een blad papier en een pen.
Teken een cirkel.
Verdeel de cirkel in 2 gelijke stukken, verdeel deze stukken nog eens in 2 gelijke stukken (je hebt nu 4 stukken).
Verdeel nu elk stuk weer in twee gelijke stukken (je hebt nu 8 stukken) Benoem elke lijn nu als volgt :
bovenaan N
rechts O
onderaan Z
links W bepaal nu NO, ZO, ZW en NW Trek nu een loodrechte lijn
van NW naar NO
van ZW naar ZO
van NW naar ZW
van NO naar ZO je hebt nu een perfect vierkant
liveisgreat
11 jaar geleden
okeej di t is duidelijker! thx!!!