Hoe hebben mieren seks?

Vraag me dit af en flink gezocht maar niks kunnen vinden hoe dan en krijgen ze dan eitjes ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
7.4K

Antwoorden (1)

"Bij mieren werkt de voortplanting net als bij de bijen. De koningin legt eitjes die onbevrucht zijn. Hieruit komen mannetjes waarmee de koningin kan paren. Mieren doen er trouwens alles aan om de larven in veiligheid te brengen in geval van gevaar."

http://voortplantingdieren.jouwweb.nl/voortplanting-bij-verschillende-dieren

In de Amazone leeft trouwens een mierensoort die het nog heel anders aanpakt:

"Mierenman niet nodig voor voortplanting
Mannetjes zijn niet meer nodig voor de voortplanting van een mierensoort die in het Amazone-gebied leeft. Dat wijst Amerikaans onderzoek uit. De soort reproduceert zich doordat de koningin zichzelf kloont en genetisch identieke dochters op de wereld zet. De mierensoort is volgens de wetenschappers van de Universiteit van Arizona de eerste soort die zich voortplant zonder seks. Het voortplantingsorgaan van de mieren is door de jaren heen onbruikbaar geworden. Alle mieren hebben hetzelfde DNA. De onderzoekers weten niet waarom en wanneer deze vorm van voortplanting bij deze mieren is ontstaan."

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/40642/Mierenman_niet_nodig_voor_voortplanting.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ze doodgaan (behalve door de helpende hand van mensen) kan ik niet vinden: "Na de paringsvlucht gaan de mannetjes mieren dood en verliezen de vrouwtjes mieren hun vleugels en overwinteren in een "grondnest" tot in het volgende voorjaar een nieuwe staat ontstaat." http://www.dpc-services.nl/p_ongediertebestrijding_mieren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus in het Amazone gebied kent men de uitdrukking : Mierenn**ker niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL Moolkeesje :)