waarom gaat halogeenlamp slechter branden en waarom g werkt ie daarnaar niet meer?

op badkamer hebben wij halogeenverlichting. dat licht, twee lampjes, werd een stuk minder, het licht werd gelig. nu werken ze allebei niet meer. is het een probleem met de transformator en kun je dat zelf oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Antwoorden (3)

Aangezien het om beide lampjes tegelijk gaat denk ik inderdaad dat de trafo is overleden. Eventueel even de spanning meten bij een van de lampjes. Die zou ongeveer 12 volt moeten zijn.
Als je weet waar de trafo zit kun je die waarschijnlijk wel zelf vervangen. Let bij aanschaf wel op het minimale en maximale vermogen dat afgenomen moet/mag worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of de lampjes zijn op.. vervangen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn transformatoren met een ingebouwde beveiliging tegen kortsluiting. Beide lampjes uithalen en dan stuk voor stuk eens proberen.
Lukt dat niet dan eens proberen met een nieuw lampje.
Lukt dat nog niet dan is de transfo kapot, vervangen dus.
Ik geef deze test op omdat niet iedereen een voltmeter heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan een beveiliging dan weer worden uitgeschakeld als de lampjes eruit worden gehaald en weer terug erin gezet? tweede opmerking: de lampjes gingen in de loop van paar dagen minder licht geven. kan dat aanwijzing zijn dat niet beveiliging werkt maar dat de trafo gewoon stuk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een elektronische trafo is zal zie vanzelfs weer werken als de fout weg is. Mogelijks zit er een zekeringetje is maar dat staat er dan op vermeld.