Hoe werkte men vroeger in de bouw, vóór de uitvinding van KIT, om lekkage te voorkomen?

"Tegenwoordig" wordt in de bouw overal KIT toegepast.
Bijvoorbeeld bij het aanbrengen in de muur van een kraan boven de gootsteen in de keuken?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik bedoel: om het gat te dichten in de muur/tegels rondom de kraan die uit die muur/tegels steekt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (4)

cement is lange tijd gebruikt als kit. veel zaken waren toen ook nog gemaakt van steen, daar we tegenwoordig veel kunststof of rvs kennen.

denk aan een keukenblad dat bestond uit beton, ingelegd met tegeltjes.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Granito werdt toen veel gebruikt
Lekgevoelige plekken werden ook vaak met textiel- of touwvezels afgedicht. Dat laatste (hennep) zie je nog toegepast bij kranen e.d. die al wat ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ramen werden vochtdicht gemaakt met stopverf. Stopverf bestaat / bestond uit een stug 'deeg' van krijtpoeder en lijnolie (of een kunsthars). Tegenwoordig wordt stopverf steeds minder gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot in de jaren '70 werd volop hennep gebruikt, eigenlijk was het vlas, ook wel engelenhaar genoemd, welke vet gemaakt werd en in een dunne streng in de schroefdraad gewikkeld werd.
Nadien gebruikte men meer en meer Teflontape, het nadeel hiervan is dat bij de montage NIET terug gedraaid mag worden.
In de '90's kwam Loctite met een pasta ipv die Teflontape met als enorm voordeel dat terugdraaien geen probleem meer was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt voor schroefdraad. Maar de vraag ging over de voorlopers van kit in de bouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, in die tijd was er enkel wat men noemde "mastiek" of "stopverf.
Dat werd gemaakt van krijtpoeder en sojaolie of lijnolie.
Een nogal taaie massa.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stopverf
Tegenwoordig nog steeds verkrijgbaar in bv Brico
http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p490383/mastiek-voegkit.do