Waar kan ik zien of het in een wijk veilig wonen is?

Wij willen binnen kort weer naar NL verhuizen. Nu maakt het ons niet veel uit in welke provincie of plaats. Maar we willen wel graag een nette wijk. Geen onveilige of achter buurt. Weet iemand hoe we daar achter kunnen komen zonder persoonlijk polshoogte te moeten nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Gemeenten publiceren elk jaar een rapport over veiligheid, meestal met gegevens over specifieke wijken/buurten. Als je op Google invult "veiligheidsindex" of "veiligheidsmonitor" met de naam van de gemeente erbij, kom je waarschijnlijk een heel eind.

Ook het CBS houdt die gegevens bij, maar of die openbaar zijn weet ik niet. Per provincie vind je hier relevante informatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/2391A4D8-15F3-4344-A6E7-A6E744B1D465/0/2010w40pub.pdf

Het CBS verzamelt en publiceert buurtgegevens (naar eigen zeggen) onder andere via Google Earth, maar ik heb ze zo gauw niet kunnen vinden: http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/cijfers/cartografische-toegang/gearth.htm
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een huis zoekt op Funda, kun je via de optie "Cijfers en grafieken" al veel te weten komen. Je ziet bijvoorbeeld de samenstelling van de huishoudens, het gemiddelde inkomen, het aantal inkomenontvangers, etc.

Toegevoegd na 7 minuten:
En met Google Streetview kun je alvast een virtueel kijkje in de buurt nemen. Dan zie je een beetje hoe men in de buurt bv. de tuinen verzorgt, wat voor auto's er voor de deur staan, etc.
bamibal