hoe houd ik mijn zolderkamer zo koel mogenlijk met dit weer?

ik heb een schuin dak met dakkapel en een verlaagd plafond met een vlierinkje erboven.

de zon staan vanaf een uur of 12.00-13.00 op die kamer.
omdat het begin van de ochtend nog redelijk koel is buiten heb ik vanaf dat de kleine wakker is tot een uur of 10, half 11 de ramen open, daarna gaan ze dicht, evenals het rolgordijn.
toch wordt het nog behoorlijk richting temperatuurtje sauna:(
wat kan ik nog meer doen?

ps: wil liever geen airco of snachts de ramen open, teveel geluiden waardoor de kleine niet wil slapen en ben bang (onterecht?) voor verkoudheid

Toegevoegd na 6 dagen:
ze is momenteel bijna constant verkouden en wennen aan geluiden etc heeft weinig (wel iets) opgeleverd.
elk kind is nu eenmaal anders:) (en gelukkig (ok, soms jammer;) is ze geen hompje klei dat je wel eens even zal maken hoe je haar hebben wil;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
11.5K

Het beste antwoord

De zon buiten houden is de beste koeling. Je moet het raam dus van buiten afdekken. Koop dus een goede buitenzonwering of gebruik gewoon een laken wat je aan de buitenkant van je raam hangt.

Als de zon buiten blijft kan het raam wel op een kiertje open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Kristal
11 jaar geleden
Precies, een nat laken (of fleece deken) helpt echt. In Israel doen ze dat ook zo, natte laken buiten voor het raam.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nat laken gaat wel makkelijker op een kantelraam, hier gaat het om een dakkapel dus dan zou ik het maar gewoon op een droge doek houden denk ik ;)

Andere antwoorden (7)

de hele dag de gordijnen en het raam dicht laten en savonds toch als het wat afkoelt open doen. mischien ook de deur zoveel mogelijk dichthouden. ventilator savonds pas aan als ook het raam openstaat anders verplaatst ie alleen maar de warme lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad overdag alles zo goed mogelijk dicht houden, wel deuren openhouden voor doorstroming. Voordat je kindje naar bed gaat een ventilator in de kamer zetten met een bak ijsklonten ervoor. Dat helpt prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schaf een rolhor aan en gebruik deze dag en nacht met het warme weer.
Gebruik jaloezieen die geen licht doorlaten.
Sluit de ramen en jaloezieen voordat de brandende zon daar op staat.
Zorg dat uw kind niet op de tocht ligt.

Kijk of u de warme lucht kunt afvoeren dmv plaatsing van een keukenventilator op een luchtkanaal.
Kunt u niet in deze oplossingen voorzien en is een airco
not done, laat uw kind dan elders in het huis slapen waar de temperatuur wel ,gezond, is.

Bedenk dat de verzamelde warmte naar boven stijgt en dat u dezelfde maatregelen in uw hele huis moet toepassen.
(ik zou kiezen voor een mobiele airco.
Die zijn er vanaf 200 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ventilator doet wonderen. Ik heb zo'n zuil die je kunt vastzetten zodat hij naar een richting blaast of die je kunt laten bewegen van links naar rechts. De aanschaf loont echt en ze zijn niet duur. Ook heb ik een plafond ventilator bij de zithoek, zodat ik daar ook lekker kan zitten.
Ik kan erg slecht tegen hitte en heb een woning met grote ramen en echt doorzon, dus ik moest wat. Ondanks de grote zonneschermen wordt het toch voor mij te warm.
Zonder die ventilators houd ik het niet uit en heb ze ook altijd aangehad toen mijn zoon nog een baby was.
's Avonds gingen de ramen wijd open en mijn zoontje sliep door alles heen. Ik heb hem vanaf zijn geboorte aan geluiden laten wennen, kon zelfs stofzuigen naast zijn wieg als hij lag te slapen. Een baby kan meer hebben dan je denkt hoor, maar ja, je bent als jonge moeder vaak erg voorzichtig en dat is normaal. Een verkoudheidje zal de baby wel vaker krijgen en dat is ook te hopen. Alleen door aan ziektekiemen blootgesteld te worden, gaat het lichaam hier afweer tegen ontwikkelen. Toch kan een baby veel hebben en alleen van frisse lucht zal het niet verkouden worden. Wel oppassen voor tocht, daar moet je wel rekening mee houden.
amc
11 jaar geleden
Op die hele hete dagen, kan je het dak af en toe nat spuiten, door het verdampen, koelt je dak af en blijft je kamer koeler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een van de beste manieren om je kamer te koelen (na de airco natuurlijk) is gebruik maken van ijs en wind. Het werkt eigenlijk heel eenvoudig. Neem een paar plastic (water)flessen en vries deze in. Je kunt er zoveel invriezen als je wilt.

Plaats nu een ventilator in je slaapkamer en plaats de bevroren flessen ervoor. De lucht blaast langs de koude flessen en zal afkoelen. Uiteraard zullen de flessen langzaam ontdooien en zal de werking afnemen. Het belangrijkste is echter dat je in slaap kunt komen, en dat kost je hooguit een halfuur.

Zorg dat je de flessen plaatst in een bak waar de condens in kan worden opgevangen. Er ontstaat namelijk een plasje water rondom de flessen, en je wilt niet verrast worden door opgekruld laminaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de ruimte gans de dag zon heeft moet u natuurlijk verduisteren maar extra de te hete lucht afzuigen en naar buiten blazen. Dit kan eenvoudig met bv een raamventilator of eentje in de muur voor zover mogelijk.
Op die manier wordt er geen warmte opgeslagen in de muren die dan tijdens de nacht nog als een accumulator gaan werken en de temperatuur hoog houden, zeker als u de ramen, terecht, dicht wil houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is niet de goedkoopste oplossing maar wel de beste op een airco na. Gezondheid mag wel iets kosten hé.