Waarom wordt er zoveel verkocht of gesloopt op de sociale woningmarkt ? En heeft dit tot gevolg inperking v/h aanbod van de sociale huurmarkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Antwoorden (3)

Hier in Belgie werden sociale wooncomplexen dikwijls gebouwd op plaatsen waar het allesbehalve fijn en gezond leven is (naast autosnelwegen, treinsporen e.d.)
Vroeger hield men immers geen rekening met uitlaasgassen, lawaaihinder, fijn stof (of misschien bestond dat probleem toen nog niet).

Vele van deze sociale wooncomplexen zijn ondertussen compleet gedateerd. Er werden bouwmaterialen gebruikt die nu niet meer conform zijn met de normen van nu. Ook qua veiligheid zijn deze woningen niet meer in regel met de geldende voorschriften (brandtrappen, nooduitgangen, vluchtwegen, sanitaire installaties, elektriciteitsnormen e.d.)

Er wordt dus waanzinnig veel gerenoveerd, verkocht en gesloopt zoals je zelf aanhaalt. Dit gaat voor een groot stuk gepaard met overheidssubsidies en neemt meestal zeer lange tijd in beslag.
Daarenboven worden de aanvragen (en de nood) voor een sociale woonst steeds groter en groter en is het aanbod bijgevolg nooit voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is eerst of het wel klopt wat je zegt. De grootste huizenbouw begon na de oorlog en waarschijnlijk zijn die huizen nu een beetje op. In die tijd was de grond heel goedkoop en bouwen heel duur dus de huizen waren in verhouding klein en de tuinen groot (eventueel geschikt voor moestuinen). Die huizen gaat nu plat en hier komen daar vooral meer huizen op minder grond inclusief appartementen voor terug.

Of er nu echt veel meer plat gaat en minder gebouwd wordt vraag ik me wel af.

De sociale huurmarkt staat onder druk, teveel mensen wonen scheef en kunnen makkelijk meer betalen voor de huur en (in sommige delen van nederland) ook voor die prijs kopen. Als je goedkope huizen sloopt kun je die groep er op die manier wel uit krijgen en de andere groep zal een duurder huis krijgen met huursubsidie.

Er zullen minder sociale huurhuizen overblijven maar die zullen ook echt voor de groep zijn die het nodig heeft (nu kunnen we discussiëren over het feit of dat werkelijk ook de gezinnen zijn met een max jaarinkomen van ongeveer 33.000 euro maar goed dat heb ik niet verzonnen natuurlijk en ik ben het er ook niet mee eens).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De keuze voor sloop/nieuwbouw en de verkoop van woningen gebeurt om allerlei redenen:
- woningen kunnen technisch verouderd zijn, waarbij sloop/nieuwbouw goedkoper is dan renovatie;
- veel oudere woningen zijn zó klein of onpraktisch ingedeeld dat de vraag naar dat type woningen steeds verder afneemt;
- in Nederland zijn nogal wat achterstandswijken waar je de structurele problemen (zoals onveiligheid of verpaupering) alleen kunt oplossen als je een groot deel van de wijk sloopt. De Bijlmermeer is daar een bekend voorbeeld van, maar het is zeker niet de enige wijk.
- vroeger werden wijken gebouwd met "veel van hetzelfde", bijvoorbeeld veel goedkope huurwoningen of dure koopwoningen. Tegenwoordig wordt gekozen voor een meer evenwichtige verdeling van aantallen koop- en huurwoningen, duurder en goedkoper. Daardoor krijg je een meer evenwichtig samengestelde bevolkingsopbouw. Sloop is meestal de enige manier om dit mogelijk te maken.

Ook de verkoop van sociale huurwoningen heeft tal van redenen:
- veel huurders krijgen in de loop der jaren een hoger inkomen en zouden hun woning best willen kopen;
- corporaties zijn geprivatiseerd, dus hebben geld nodig;
- in veel gemeenten is het aantal sociale huurwoningen verhoudingsgewijs veel te groot. Zo werden er in Amsterdam jarenlang vrijwel alleen maar sociale huurwoningen gebouwd, waardoor mensen met hogere inkomens de stad verlieten. Vooral woningzoekenden met middeninkomens kunnen veel baat hebben bij de verkoop van sociale huurwoningen.

Dat er in sommige gemeenten een tekort is aan sociale huurwoningen komt vooral door het 'scheefwonen': hoewel bewoners meer gaan verdienen, blijven ze in die goedkope huurwoning zitten, in plaats van door te stromen naar een (duurdere) koopwoning. Daardoor zit de sociale huurmarkt 'op slot'. Door een extra huurverhoging voor mensen die, in verhouding tot hun inkomen, te weinig huur betalen, wil de regering dit doorbreken. Dit jaar treedt een wet in werking die dit mogelijk maakt.

Helemaal eerlijk is zo'n extra huurverhoging overigens niet. Veel huurder hebben een inkomen dat het ene jaar (veel) hoger is dan het andere jaar.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel andere redenen waarom het niet helemaal eerlijk is: je kunt niet zomaar een vergelijkbaar huis kopen in een heel groot deel van nederland. Ja in Oost-Groningen, Zuid-Limburg en delen van Zeeland kun je net zo goed kopen als huurder, ook als starter maar in de rest van NL en hoe meer richting randstad niet. Wij wonen in een eengezinshuis voor 420 in de Haarlemmermeer. Een vergelijkbaar huis kost in deze tijd rond de 240.000 en daarvoor betaal ik zo 2,5x per maand meer. Ze kunnen ons een hogere huur laten betalen, prima, maar zeg niet dat de reden is dat wij eigenlijk moeten kopen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, ik ken het probleem: de aantrekkelijke (en nog enigszins betaalbare) koopwoningen vind je in de nieuwbouw van de stadsvernieuwingswijken van Amsterdam. En wie wil daar nou wonen? In de buurt van het centrum is de nieuwbouw niet veel soeps en idioot duur. Ik ben nu in Den Haag op zoek naar een koopwoning. Die zijn daar ongeveer de helft van de Amsterdamse prijs en over het algemeen veel ruimer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet weten wat ik in Adam moet doen, mijn kinderen zijn hier geworteld en die trek ik niet zomaar uit de grond alleen omdat de overheid wil dat ik verhuis.