Aardlekschakelaar klapt elke dinsdagavond op dezelfde tijd eruit.Het is alleen op die dag en tijd en sinds een week of 3.Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Ga na of je enkel op dat moment van de week een aantal apparaten tegelijkertijd gebruikt, als je dat niet weet zit er niets anders op om op dinsdagavond steeds één groep stroomverbruikers actief te hebben (rest uitschakelen). Hiermee kom je erachter in welke groep het probleem zit. vervolgens zal je die groep moeten doorlopen om te kijken welke apparaat het probleem veroorzaakt. Bewerkelijk, maar zelf te doen. In mijn geval bleek het een onderdeel van de vaatwasmachine te zijn die sluiting gaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

overbelasting lijkt het grotendeels op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Curieus probleem! Als je zeker weet dat het de aardlekschakelaar is, is het minder waarschijnlijk dat het overbelasting is, er zou dan stroom moeten lekken naar de aarde. Maar altijd om dezelfde tijd??? Misschien kan dit je helpen: ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt wat werd veroorzaakt door iets wat (op afstand) werd aangeschakeld door het energiebedrijf. Dat kan zijn: portiekverlichting, galerijverlichting, straatverlichting of nachtstroom. Als je bijvoorbeeld een galerijlamp hebt die niet goed is en hij wordt om een bepaalde tijd aangeschakeld, gaat de aardlek uit. Ik weet niet of het een antwoord is... Anders moet je gaan zoeken door bijvoorbeeld vooraf dingen te ontkoppelen. succes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je hebt gelijk als het altijd op dezelfde *tijd* is. Maar dit is ook altijd op dezelfde *dag*. Een portieklamp die alleen op dinsdag brandt? Lijkt me niet...
Cryofiel
11 jaar geleden
Je zou eens bij de facilitaire dienst (of hoe ze het noemen) van het bejaardentehuis kunnen informeren. Misschien dat ze elke dinsdag om 20:00 een bepaald apparaat aanzetten dat gedurende de rest van de week niet wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk. Alleen op dinsdag...Ik pieker me suf, maar kan niks zinvols bedenken. Inderdaad is dat bejaardenhuis eerste verdachte. Ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik heb eens weken gezocht naar een enorme storing op de radio, altijd op bepaalde tijden, maar verschillend per dag. Bleek een winkel aan de overkant te zijn die nieuwe etalageverlichting had die niet helemaal fris was. Vind het maar eens!
Cryofiel
11 jaar geleden
In dit geval is het makkelijker omdat het tijdstip altijd hetzelfde is. Eventueel kun je volgende week dinsdag om 19:55 de helft van je groepen stroomloos maken. Als het aan een overgevoelig apparaat bij jou thuis ligt, kun je er zo achter komen op welke helft van de groepen (de stroomloze of de stroomvoerende) het overgevoelige apparaat zit. De dinsdag daarop maak je de helft van de nog in aanmerking komende groepen stroomloos. Net zolang tot je weet op welke groep het probleemapparaat zit. Daarna kun je binnen die groep bij de helft van de apparaten de stekker eruit trekken. ALS het een overgevoelig apparaat is, kom je er op die manier stap voor stap achter welk apparaat dat dan is. Maar ik denk dat de kans groter is dat er ergens in de buurt een grote stoorder is die volgens een vast schema wordt aangezet. Als het tijdstip telkens *ongeveer* hetzelfde is (nu eens 20:00, dan eens 20:05 of 20:10), wordt het apparaat met de hand aangezet. Als het tijdstip telkens *exact* hetzelfde is, is er een schakelklok aan de gang.
Is het mogelijk dat u meervoudige stopcontactblokken in gebruik heeft met een inwendige beveiliging ?
Bv voor TV, PC, modem, enz.
Het zou evt kunnen zijn dat de energieleverancier bepaalde frequenties op het net stuurt om iets te bedienen.
Nu is het mogelijk dat dit signaal doorslaat in die beveiliging waardoor uw verliesstroom eruit gaat.
Als u die heeft kan u eens proberen om die te vervangen door een gewone, goedkopere, multiblock, zonder beveiliging erin, of die gewoon op die avond eens uit het stopcontact nemen.
Dit alles natuurlijk als uzelf niets heeft wat automatisch op dat tijdstip schakelt.