Nu het buiten zo ontzettend vochtig is, en binnen dan vanzelf ook, is het dan verstandiger om ramen en deuren gesloten te houden of juist niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Antwoorden (3)

Verstandig is om even de kachel aan te zetten zodat de klamheid uit je huis verdwijnt en het veel warmer aanvoelt. Dus de boel dicht houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uh... ja maar het is al 20 graden binnen en ik heb het zweet reeds onder de oksels staan...
Je kunt gewoon ventileren zoals je gewend bent. In het koude seizoen kun je dat doen door de verwarming in het hele huis aan te zetten en als het huis goed doorgewarmd is even flink te luchten, een kwartier, niet langer dan een halfuur. Dan ben je de klamheid kwijt en heb je toch wat frisse lucht in huis waar je met de boel weer dicht een poos van profiteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Kees, ik heb het geprobeerd maar zelfs met de verwarming lukte het niet om het droger te krijgen. Ik denk dat er niks anders opzit als toch maar eens te gaan kijken voor een luchtontvochtiger..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je huis erg vochtig is, zoals na behangen, na de aanleg van een betonvloer, of als er water in je kruipruimte staat dan helpt gewoon luchten niet als buiten de luchtvochtigheidsgraad ook hoog is. Naast aanpakken van de eventuele oorzaak zijn er dan al gauw speciale maatregelen nodig, zoals inderdaad ontvochtigingsapparatuur.
Met het weer van gisteren en vandaag : gisteren was het in mijn woonkamer 21,5 Celsisus met een bovenlicht (raampje) altijd open.

Als je de ramen dicht houdt, blijft het vocht ook binnen en verdampt het niet, uiteindelijk zal het behang van de muur afkomen.

Dat kun je verhinderen door de kachel aan te zetten zodat de warmte zorgt voor verdamping (als het erg vochtig is), maar dat is nu niet zo, dus kun je het redden met open ramen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Jo, heb toch maar af en toe de ramen opengezet (tis nu ook al een stuk minder als die donderdag) maar ik denk dat ik toch maar eens ga kijken voor een ontvochtiger...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ken mensen die zo'n "ding" in de kledingkast in de slaapkamer hebben! maar dan is het wel extreem vochtig en als je het aan de kleren voelt/ruikt dan is 't niet best... ik hoop dat dát het antwoord is!