Hoe wordt er bestreden tegen rottend hout en hout-ongedierte in oude gebouwen?

En dan met name huizen/woningen qua gebouwen, die al inmiddels aardig hun 50e jaar hebben gepasseerd. Hout begint te rotten over tijd, er ontstaan allerlei schimmels, ziektes, en andere vochtige 'verzakkingen'. Daarnaast beginnen bepaalde insectensoorten zich daar op te houden, wat ook wel ongedierte wordt genoemd.

Bepaalde stukken/balken/delen van het hout zijn niet te vervangen doordat ze onbereikbaar in het fundament liggen bijv. Dus hoe dit fixen en de leefduur van het gebouw verlengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
ronron1212
12 jaar geleden
Huizen die ouder zijn dan 50 jaar waarom denk je dat daar hout rot optreed. Als je je huis goed onderhoud en goed ventileert is er niets aan de hand. Mocht er toch iet moeten worden gereapreerd is dat goed mogelijk ook in het fundament dat is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn heel veel verschillende problemen aan met name hout, die je noemt, waar ook vele verschillende oplossingen voor zijn. Rottende fundering is bv meestal het gevolg van een al dan niet tijdelijke verlaging van het grondwaterpeil.
Dat kun je oplossen door zelf de fundering te vervangen, of betonkoppen er op zetten. Of je stelt degene die het grondwaterpeil wijzigde verantwoordelijk voor de schade. Vochtige dakplaten moet je oplossen door eerst het vochtprobleem op te lossen en dan de dakplaten te vervangen. Vretende insecten larven moet je eerst laten verpoppen of met natuurlijke vijanden uit het hout zien te krijgen, en daarna goed in de verf zetten. Verf is het enige dat insecten tegenhoud van eitjes in het hout leggen. Schimmels is een kwestie van goed luchten tot alles weer droog is. Huiszwam is weer een heel ander verhaal; als dat aangetroffen wordt kun je het huis beter helemaal slopen en alvast schadeclaims van buren incalculeren. Nou, en zo nog wel het een en ander.
Zoals je ziet; vele mogelijke problemen die allemaal een eigen aanpak vergen.

Antwoorden (2)

Ik ken een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort problemen. Wanneer de aantasting niet te groot is maken/spuiten zij het hout schoon en vrij van ongedierte en stof. Daarna gaan ze het hout impregneren met een bepaalde vloeistof dat schimmels boktor e.d. tegen gaat en verdere aantasting voorkomt.
Wanneer het hout ernstig is aangetast en een belangrijke functie heeft moet het toch gerepareerd worden. Wanneer het niet te vernieuwen is doordat het een te groot gevaar oplevert kan dat bedrijf het slechte stuk van het hout verwijderen en door middel van glasvezel staven een soort fundering maken waarin men epoxyhars ingieten wat zelfs nog sterker dan de oude constructie is. Meestal als het in het zicht komt proberen ze ook de hout structuur na te maken alsof het nog steeds een houten balk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorafgaande aan het uitvoeren van een bestrijdingsactie is het van belang vast te stellen om welk ongedierte of schimmel het gaat. Aan de hand hiervan kan de oorzaak worden vastgesteld. Dit is specialistisch werk het best uit te besteden aan professionele bedrijven. Zie voor keurmerkbedrijven www.kad.nl.
Ook het Kenniscentrum Dierplagen te Wageningen kan u als onafhankelijk kennisinstituut adviseren.