Hoe maken spinnen hun spinnenwebben?

Ik weet dat ze het maken met een bepaald materiaal uit hun buik, maar hoe kunnen ze die dingen zo goed maken?

Ik bedoel: Ik zie vaak spinnenwebben van ergens op het plafond naar ergens op de muur, maar laten ze zich dan vallen van het plafond?? Dat lukt toch nooit goed? Ik neem niet aan dat ze via de muur door de lucht omhoogkruipen -.-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

Het moeilijkste gedeelte van de constructie is de eerste constructiedraad. Dit is een stevige horizontale draad waaraan het web komt te hangen. Hoe krijgt een spin het voor elkaar om tussen twee takken een draad te spannen. Maakt zij de draad ergens vast en loopt zij, de draad achter zich afrollend, naar een andere plek en trekt de draad aldaar weer strak? De oplossing is eenvoudiger. De spin maakt gebruik van de luchtstroming en geluk.

De spin, in dit voorbeeld de Araneus diadematus, onze kruisspin, laat een dunne kleverige draad met de wind meevoeren, deze steeds langer makend. Als de draad ergens aan blijft plakken loopt zij er voorzichtig over de draad naar de andere kant onderwijl de draad versterkend met meer niet kleverig draad. Dit proces wordt herhaald tot de draad stevig genoeg is. Daarna hangt de spin een losse draad in het web en maakt er een Y-vorm van. Dit zijn de eerste drie radialen van het web. Nu is het raamwerk klaar om de overige spaken te construeren. De spaken worden zover uit elkaar gezet dat de spin de afstand nog net kan overbruggen. Daarna wordt een niet kleverige spiraal gemaakt tussen de niet kleverige draden wordt euiteindelijk een draad met kleverige druppeltjes gesponnen. Het web is klaar voor gebruik. Niet elk web wordt op de beschreven wijze geconstrueerd.

Voor tekeningen zie bron.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spinnenweb

Het web van de kruisspin

Een spinnenweb is een door spinnen gemaakte constructie bestaande uit spinsel dat dient als vangnet voor vliegende of springende prooien. Een spinnenweb is zeer licht maar erg stevig, de draden zijn zo dun dat ze niet worden opgemerkt door vliegende insecten. Spinnen die een spinnenweb maken vangen vooral vliegen en muggen, vliegende kevers als lieveheersbeestjes en net- en grootvleugeligen. De vorm en positie van het web hangt samen met de prooikeuze van de spin. Spinnen als de kruisspin hebben zich meer op vliegende prooien gespecialiseerd en bouwen het web aan de toppen van planten. De tijgerspin daarentegen jaagt op sprinkhanen en maakt een web dicht bij de bodem.

De spin produceert de draden voor het web zelf, dit materiaal wordt spinsel genoemd. Deze draad bestaat uit een mengsel van eiwitten, en de spin bepaalt afhankelijk van de functie of de draad moet kleven of niet. Spindraad komt uit de spintepels in het achterlijf van de spin. Het wordt geproduceerd door verschillende klieren en elke klier produceert een bepaald type spinsel.

Meestal zijn de draden van het spinnenweb voorzien van kleefstof. Als de prooi in het web vliegt blijft deze aan de webdraden plakken. De spin heeft zelf weinig last van de kleverige draden. De draden van het web zijn niet volledig maar met druppels lijm bedekt. De spin loopt als het ware tussen de lijmdruppels door. Ook zijn er in een spinnenweb 'loop'draden aanwezig zonder lijmdruppels; de spin gebruikt deze draden om zich in het web te verplaatsen zonder in zijn eigen web te verstrikken.

Veel spinnen maken een web zonder kleefstof. Het is dan meestal een platte constructie van fijne struikeldraden die prooien doen verstrikken en de spin alert maken op een maaltijd.

Een groot aantal spinnen maakt helemaal geen web, maar jaagt actief op prooien of leeft van andere spinnen die in hun eigen web verstrikt raken.