Hoek haak ik een cirkel die plat blijft?

Ik wil een cirkel haken met een doorsnee van 23 cm. Hoe haak ik dat? Van buiten naar binnen of andersom? Hoe zorg ik dat ik niet gaat rimpelen maar plat blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.4K

Het beste antwoord

Door zo regelmatig mogelijk te meerderen. En natuurlijk maakt het uit of je in vasten of in (halve) stokjes haakt.

Als het een kommetje wordt, minder je te weinig, als het een ruffelig kleedje wordt (hyperbool) meerder je teveel. En helaas, ook je eigen hand van haken heeft invloed op hoeveel meerderingen of minderingen je precies moet maken.

Voor vasten kun je ongeveer uitgaan van 8 meerderingen per toer. Je begint met 8 vasten om een draadring, in de eerste van twee lossen of om een rondje van 4 lossen gesloten met een halve vaste.
2e toer : 2 v in elke v (16)
3e toer : 1 v in de eerste v, 2 v in de vlg v , 8x (24 st)
4e toer : 1 v in de eerste 2 v, 2 v in de vlg v (32 st) enzovoort.

Gaat het te hard, ga dan uit van 6 of 7 steken.
Gaat het te langzaam, ga dan uit van 9 of 10 steken.

De eerste pakweg 10 toeren moet je zo regelmatig kunnen haken. Verdeel eventueel de meerderingen als je een zeshoek dreigt te krijgen.
Daarna wil het wiskundig allemaal niet meer zo strak, en zul je inderdaad om de zovel toeren moeten kijken ; trekt je kleedje krom, dan meerder je er in de volgende toer een paar steken extra bij, wordt het een hyperbool, dan sla je de volgende toer een paar meerderingen over.

Goed blijven tellen en vaak proberen, dan krijg je het vanzelf in de vingers !

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik zie nu pas aan je steekwoorden dat je graag een muts wilt haken ; dan is het niet zo heel erg als je iets te weinig mindert (kommetje), en na het bereiken van iets minder dan de doorsnee van het hoofd (rek) alleen nog maar rechte toeren zonder meerderingen.

Maar voor een eenvoudige muts zijn ook legio leuke patronen te vinden, vooral in het Engels. (makkie met een vertaallijstje erbij). Kijk maar eens op www.ravelry.com

Toegevoegd na 19 minuten:
http://www.ravelry.com/patterns/crochet/browse

Ik weet alleen niet of je die link kunt zien zonder je eerst aan te melden, maar ik kan het je 100 % aanraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kijk, een expert! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Marleen!een geweldige hulp op het handwerk gebied...

Andere antwoorden (1)

Van binnen naar buiten - en steeds plat drukken op een plat vlak, en dan kijken of ie niet terugveert. Indien wel... Haal 't dan maar weer los ;).