6x...6x...6x...?

Wat heeft een mens toch met het getal 6?

Kopen we sokken-nemen we er 6.
Ondergoed ook 6 stuks.
De linnenkast begin je meestal met:
6 Badlakens
6 Badhandoeken
6 Gastendoekjes
6 Washandjes.
6 Theedoeken.
Glazen en/of kop en schotels en andere aanverwante artikelen per 6 stuks verpakt.
Waarom is dat zo?

Toegevoegd na 22 minuten:
ik vul het nog even aan...serviezen...6 persoons of 12.
bestekcassettes..6 persoons of 12..
sommige afwasmachines zijn er voor 6 of 12 couverts...en ga zo maar door...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Muts52; Dat is een overblijfsel uit de tijd dat men het twaalftallig stelsel hanteerde. Zes is immers een half dozijn, een aantal wat veel werd gebruikt als een dozijn te veel was. Het twaalftallig stelsel is nog terug te vinden in onze kalender, de klok en sommige lengtematen (1 voet = 12 duim).

Een gemiddeld gezin is ouders, 2 kinderen en dan nog 2 reserve of voor visite..

Geen idee, ik denk dat je dingen ziet die er niet zijn. Vaak genoeg zijn er dingen die per 2 of 4 zijn verpakt. Wat me wel opvalt is dat ik zin krijg in appelsap van jouw vraag.

Ik koop nooit iets per zes stuks, ik koop gewoon per stuk. En glazen zijn ook vaak per 4 te koop. Dus... volgens mij klopt je observatie niet.

Is dat zo? Mijn Björn Borg boxershorts zitten altijd maar met z'n tweeën in een zakje. En mijn zwarte sokken die ik op de markt koop ook. En mijn witte sportsokken ook maar in setjes van twee.. Linnenkastspullen heb ik nog nooit gekocht. Dus naar mijn mening is het niet zo..

Nee, ik koop niet per 6. Ik koop naar wat ik denk nodig te hebben, niet meer en niet minder.

Hmm... ik koop eigenlijk nooit iets per zes... wel zijn serviezen enzo vaak 6 persoons, zo ook besteksets. Het getal 6 zelf heeft diverse betekenissen en achtergronden waarover de meningen zijn verdeeld. Maar ik denk niet dat dit iets te maken heeft met jouw vraag. Ben benieuwd of mensen weten waarom er zoveel dingen per 6 stuks verkocht worden.

666, Number of The Beast. Volgens mij is er ook een video te vinden die dit uitlegt. Elke barcode komt ook uit op 666 omdat het vroeg een handelsmerk was of iets dergelijks.

Volgens mij komt het ervan omdat vroeger er veel dingen per dozijn gingen (12) en 6 is gewoon de helft. Dan bleven ze niet met enkele stuks zitten.

Het enige dat ik per 6 koop is Bier! Sixpack blikjes heerlijk helder....

Inderdaad een overblijfsel uit de tijd toen men nog per dozijn rekende.Precies goed, die zes stuks.Als er een kopje breekt van een servies waar er zes van waren, blijf je toch altijd een beetje beduusd achter,want wat moet je nu met vijf kopjes?

inderdaad wel apart: 6. je gezin plus bezoek.. ik heb wel iets met drie, mam kocht altijd 3 pakjes boter, 3 flessen melk, 3 is ook teveel. dus dat getal zes in allerlei situaties geeft inderdaad te denken. vermoedelijk is het inderdaad een soort van rond getal waarmee je uit de voeten kunt onder allerlei omstandigheden.

'Zes Stuks' heeft zich ontwikkeld tot een allround cabaretgroep, die bij vele feesten en partijen in de regio de stemming flink weet op te voeren! 'Zes Stuks' is ontstaan in 1989 toen iedereen getrouwd was (en tijd over had). Het eerste optreden was in Deurne tijdens de jaarlijkse gala-avond van de Peelstrekels waarbij 'Zes Stuks' tussen alle overige (semi-) professionele acts letterlijk en figuurlijk een prima figuur

Bronnen:
http://www.zesstuks.nl/liedjes.html

Is dat zo? Ik koop nooit zes stuks van iets.

Als je er in trapt, verkoopt het lekker... Maar laat je niet gek maken door mooie verkooppraatjes. Koop gewoon de hoeveelheid die je nodig hebt?