vandaag lag er een brief in de bus van mijn verhuurder,het verzoek om de huurverhoging van de afgelopen 6 jr te betalen,dit waren ze vergeten mag dit?

de brief begint met, Bijgaand ontvangt u de huurprijsaanpassingen van 2006 t/m 2011.
Hierbij bieden wij onze excuses aan voor het veel te laat verzenden van de aanpassingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Pieter2011
12 jaar geleden
Je kunt (zoals gezegd) het beste even informeren bij het secretariaat van de Huurcommissie in jouw district, bij de Woonbond of bij het Juridisch Loket. In elk geval niet betalen! Eventueel kun je het ook laten "lekken" bij de (landelijke) pers (die pakken zo'n onderwerp snel genoeg op) of je verhaal droppen bij Radar, Kassa etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de reactie, ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij het juridisch loket. mocht het anders lopen dan ik hoop, is het laten lekken wel een leuk idee :-)

Het beste antwoord

Nee, dit mag niet.

Verhuurders moeten zich bij huurverhoging aan een aantal regels houden. De huur mag maar 1 keer per 12 maanden worden verhoogd en daarbij niet boven de
maximale huurprijs uitkomen. Ook moet de verhuurder u minstens 2 maanden van tevoren schriftelijk op de hoogte stellen van de aankomende huurverhoging.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Alphalimasierra, Bedankt voor je reactie en bijgaande link, toch heb ik nog een vraag. 20 jaar geleden liep ik tegen dit pand aan , voor mij leek het een woning boven een winkel maar het bleek van origine een bedrijfspand te zijn, de verhuurder bood me toen een huur contract aan , met daarop bedrijfspand met woonruimte hierdoor kwam ik toen ook in aanmerking voor huursubsidie. Nu de vraag , kan dit een probleem zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er sprake is van zelfstandige woonruimte ( eigen opgang, etc),dan gelden de regels van woonruimte integraal. Wat staat er precies in het contract? Dat is hier erg belangrijk. In mijn achterhoofd heb ik ook nog dat er sprake kan zijn van verjaring, maar dat moet ik eerst nakijken.
Stap zo snel mogelijk naar een juridisch loket of rechts- of wetswinkel of het huurteam van de gemeente waar je woont.. Je zult vlot in actie moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurdersbond, Huurcommissie - vraag in elk geval advies, het lijkt me sterk dat ze tot zoveel jaar terug 'met excuses' de huur kunnen corrigeren. Dan hadden ze 'met excuses' hun administratie maar beter moeten bijhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor alle reacties, ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met het juridisch loket .

Andere antwoorden (1)

De verhuurder moet de huurverhoging schriftelijk aan u voorstellen en u moet dit voorstel minimaal 2 maanden van tevoren hebben ontvangen. Bij een huurverhoging per 1 juli moet u het voorstel dus vóór 1 mei ontvangen.

Het is niet mogelijk om de huur met terugwerkende kracht te verhogen.