Is het verstandig met vorst het water langzaam te laten doorstromen?

Wij wonen in een slecht geïsoleerd huis met waterleidingen door grote onverwarmde ruimtes. Deze ruimtes zijn dermate groot dat we ze niet met een simpel elektrisch kacheltje kunnen verwarmen. Tevens zit daar de Combi ketel (waar alleen de warm water functie is geactiveerd, want we hebben nog geen CV).
Is het afdoende 's nachts bij binnentemperaturen van 0 tot -5 gewoon het water langzaam door te laten stromen (tegen het druppelen aan)? En natuurlijk zichtbare leidingen zoveel mogelijk in handdoeken te wikkelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.9K
burgos
12 jaar geleden
Kan je het s,nachts niet afsluiten dan?
Er moet toch ergens een kraantje zitten
waar je de water leiding mee afsluit?

Antwoorden (2)

Het inpakken van de leidingen zal wel helpen, kranten of isoleerbuizen zijn erg geschikt. Zorg er voor dat de isolatie niet nat wordt, door condens bv, dan werkt het veel slechter. Het doorstromen werkt ook, maar is kostbaarder, denk aan een emmer per dag. Als je je kraan dichtzet, moet je ook denken aan aftappen en de uitloop open laten. Bedenk ook dat als de leidingen binnen zitten de wind er niet bij kan dus dat de temperatuur niet heel sterk zal dalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is verstandig, door het stromen van het water zal er steeds water van boven de 0 graden, door je leidingen lopen en deze behoeden voor bevriezen. Ook de druk zal bevriezen tegen gaan.
Echter als je op één punt de kraan open zet, zal het voor een aftakking niets uitmaken omdat daar het water stil staat. Deze methode werd vroeger vaker toegepast.