kan het dat mijn mengkraan stuk is want een tijd geleden ging die na korte tijd fluiten als ik onder de douche stond maar nu na 5min wordt waterkoud?

Toegevoegd na 13 minuten:
nou is namelijkhet geval dat de keukenkraan en wastafels wel warm water blijven geven ongeacht hoelang als ik die open laat staan..
mengkraan is al wel een jaar of tien 12 oud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat de mengkraan aangekalkt is. Het is een thermostatische niet?
Als je handig bent kan je ze herstellen. Je moet ze uit elkaar halen, goed noteren waar wat zit , en de onderdelen in een pan met water + azijn laten koken. Laat daarna afkoelen en monteer weer.
Begin er niet aan als je niet handig bent met fijne dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heb je gekeken naar je CV of boiler? dat die niet na 5 min afslaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst even naar je gewone warm water kraan, blijft deze langer dan 5 min warm, dan ligt aan je CV ketel. Misschien geeft hij een storingsmelding, staat het water te laag? of zit de rook afvoer verstopt?

Toegevoegd na 1 minuut:
O sorry zie dat je reeds gekeken hebt, tja dan zou idd de mengkraan defect kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat dit aan de spindels van de douche kraan ligt. Er zal waarschijnlijk kalk afzetting in zitten waardoor de opening word vernauwd. Aangezien rubber uitzet als het warm wordt zal deze de nauwe opening afdichten waardoor je alleen maar nog koud water krijgt.
Je kunt de spindels vernieuwen (zie link hoe dat moet).

Toegevoegd na 46 seconden:
klik dan op "het lekken van een kraan stoppen"