Wat zijn dit voor beestjes (zie foto)?

Nogmaals deze vraag.. Maar nu met een betere foto. Deze foto is ook maximaal ingezoomd, het beestje zelf is denk ik zo rond de 3 mm. Een soort van zuignapje met een staartje. Een hele tijd zitten ze er niet, maar ineens zitten er dus een stuk of 20, vaak aan het plafond. Ook hangen ze aan een web/draadje(?) in de lucht. Ik heb ze nog nooit gezien en op internet kan ik er ook niks over vinden. Iemand enig idee wat dit voor beestjes zijn?
Ze zijn dus klein, donker (met iets of wat grijs lijkt wel) en ze lijken op een soort zuignapje met een staartje (dat staartje staat op recht overeind, is goed te zien op te foto). Het zijn geen zilvervisjes, dat is zeker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien iets van een rupsje? Die de verandering ondergaat naar pop?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets zou het kunnen zijn, maar ze 'lopen' wel.. Vind het zo raar, heb ze nog nooit gezien, krijg er de kriebels van, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn 'Day-of-the-tentacles'!
http://en.wikipedia.org/wiki/Day_of_the_Tentacle
http://mickm.deviantart.com/art/Day-of-the-Tentacle-50108056
jeugdsentiment. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een rupsje van een mot. Er zijn twee groepen: zakjesdragers en kokermotten. Op deze manier beschermen ze zich.
Verder weet ik niet zoveel van deze motjes.
Het forum "waarneming" heeft een aparte afdeling, dat alleen over dit soort motjes gaat.
Ik zal het adres hier plaatsen. Lidmaatschap is gratis.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=44.0
Daar kunnen ze je misschien vertellen, welke soort het precies is. Groet, Thijs
www.tuin-thijs.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt Thijs! Maar is het dan niet raar dat deze binnen zitten? Ik zal eens kijken op dat forum!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleermot en huismot maken ook kokertjes. Maar nogmaals verder weet ik er te weinig van. En er is ook niet zoveel op internet te vinden. Wel over de motjes zelf. Op het forum zitten specialisten, die je in ieder geval meer kunnen vertellen.
Thijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie, dat Hetty antwoord heeft gegeven. Zij weet er veel meer van dan ik. Je kunt er dus vanuit gaan, dat het goed is. Ik neem aan, dat je geen macro lens hebt om nog betere foto's te maken. De kleermot, die ik opnoemde, zit ook in die familie.
Hier vind je wat informatie over Tineidae . http://www.natuurinformatie.nl/ndb.lemmas/natuurdatabase.nl/i001771.html
De ene soort is in huis minder schadelijk dan de andere. Wat dat betreft is het handig om te weten welke het is. Bestrijdingsmiddelen zijn meestal voor de motten zelf. Weghalen en in de gaten houden lijkt me.
Hier wat informatie over bestrijding http://www.rentokil.be/particulieren/vliegende-insecten/motten/index.html Maar dat is meer als je huis er vol van is.
Groet,
Thijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt er nog een antwoord bijgekregen. Die lijken me niet zo schadelijk

Antwoorden (1)

Het lijkt op de familie van het zilvervisje...namelijk het ovenvisje. Zoek dit maar eens op. Het ovenvisje is vleugelloos en heeft een lengte van 0.7 tot 1,2 cm.
Bedekt met fijne schubben.
Kleur donkergrijs, donkerder dan het zilvervisje (duidelijk gespikkeld).
Iets groter dan het zilvervisje, bovendien iets meer behaard, langere antennen en staartdraden.
Misschien dat je hier iets aan hebt.