Ik zou graag van Hellevoetsluis naar Zwolle willen verhuizen en daar een huurhuis willen, hoe kom ik hier aan?

Toegevoegd na 30 seconden:
en wat moet ik allemaal regelen en doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb actief gezocht naar een huurwoning in Zwolle (www.dewoningzoeker.nl), je hebt er naast het gewone puntensysteem (1 punt per dag) ook de mogelijkheid om te reageren op spoedwoningen. Die woningen worden verloot, ongeacht de inschrijfduur.
Kom je van buitenaf en zoek je een huis in Zwolle dan krijg je volgens mij een aantal punten extra, dit was altijd 1 jaar. De praktijk wijst uit dat je in Zwolle tussen de 900 - 3000 punten nodig bent om in een keer een huis te krijgen (zonder dat je afhankelijk bent van afhakende mensen). Er reageren zo'n 200 - 400 mensen op een spoedwoning, de kans dat je er in een keer eentje krijg is dus laag. Wel is het zo dat als je elke week op 2 spoedwoningen reageert het systeem jou 'voorkeur' gaat geven bij verloting. Maar bedenk wel dat er nog minstens 50 anderen zijn die ook haast hebben.
Ik heb uiteindelijk, na 5 maand zoeken, een huis in Dalfsen gekregen (www.vechthorst.nl), de wachttijden zijn daar minder lang (1 - 2 jaar)...

Kortom, als je echt met spoed een woning wil dan ben je bijna gebonden aan particulier huren. Wil je gaan huren dan raad ik je af om dat via de particulier 'Yildirim' te verhuren. Dat heeft mij al eens zo'n 1000 euro gekost. Die laat het huis repareren op jou kosten (dus ook de delen die niet onder jou verantwoordelijkheid vallen zoals algemene gang, voordeur, buitenkant kozijnen en ondeugdelijk gemaakte badkamers).

Rondom Zwolle zijn overigens een aantal plaatsen (dorpen, gehuchten etc.) waarbij (particuliere) verhuur een stuk aantrekkelijker (en goedkoper) is. Huur nu al ruim 3,5 jaar een mooi appartement in het buitengebied van Zwolle voor de prijs van een bezemkast in Zwolle zelf. Reistijd centrum/station: 15-30 minuten voor de meeste dorpen rondom Zwolle.

Wat je moet regelen? Dat ligt aan de verhuurder, soms huur je een kale woning (exclusief gas/water/licht) en soms all-in. Houd rekening met extra kosten de eerste maand i.v.m. aansluitkosten, eenmalige kosten, administratiekosten, verhuiskosten en inrichtingskosten. Wil je ergens langere tijd wonen (3+ jaar) dan zou ik niet al te veel besparen op inrichting, je moet er natuurlijk wel met plezier kunnen wonen.

Wat je ook kan doen is via makelaars vragen of er nog huizenbezitters zijn die hun huis eventueel (tijdelijk) willen verhuren. Heb je vaak volledig of gedeeltelijk ingerichte huizen voor de prijs die je ook voor een studentenkamer betaald. Meestal kan je wel afspreken dat het voor minimaal 6 maand is met 1-3 maand opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door je in te laten schrijven bij de woningstichting in Zwolle. Die heeft een mooi systeem en inschrijven is gratis. Ik dacht hoe meer je actief zoekt hoe meer kans op een woning. Ik citeer:
Uitgangspunt van het nieuwe systeem is dat woningzoekenden zelf een woning zoeken op een manier die bij hun situatie past. Het heft in eigen hand en keuzevrijheid staan voorop. Het nieuwe systeem biedt veel informatie op basis waarvan woningzoekenden een goede keuze kunnen maken.

Lees even na op hun website:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inschrijven voor een huurhuis.Huurhuis van de gemeente heb je vaak een wachtlijst, particulier heb je eerder, maar is duurder.
Vaak moet je voor een gemeentewoning ook economisch of sociaal gebonden zijn aan een plaats, dus daar werk hebben, of er vandaan komen.
Begin gewoon eens met de gemeente te bellen