Dat is een verwarmingsketel die niet alleen het water voor de verwarming verzorgt, maar ook dat van de warme kraan (keuken, douche) in huis en dus een 'dubbelfunctie' heeft als geiser of boiler.

Vroeger dacht ik dat dat de enige 'smaak' was, naast een aparte CV en geiser, maar sinds ik in Duitsland woon heb ik gemerkt dat het een vrij typisch Nederlands dingetje is. Hier werkt eigenlijk iedereen met een CV-ketel en een daarop aangesloten 'warmwasserspeicheranlage' (enorm warmwateropslagvat, dat net weer iets anders is dan een boiler). Daar hebben ze hier dan ook ruimschoots de ruimte voor, met die grote kelders, en op gas en vooral (open) geisers zijn ze hier niet zo dol.

Gelukkig kun je die inmiddels ook 2-in-1-krijgen, zodat wij nu beschikken over een combiketel met ingebouwde 'warmwasserspeicheranlage'. (leuk woord voor Galgje). Of eigenlijk een warmtewisselaar. Beetje ander systeem - want een geiser levert het warme water 'op aanvraag' (als je de kraan open doet) in plaats van een soort voorraadje op te bouwen, maar ook dat mag dus een combi-ketel heten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke en ook leuke uitleg !! Mvg

Andere antwoorden (2)

Een ketel die zorgt voor zowel warm watervoor de CV (verwarming) als voor warm tapwater (kraan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals het woord al zegt is een combiketel een combinatie tussen een CV-ketel en een geiser of boiler. Al het water in de woning wordt met een combiketel verwarmd en je hebt dus geen aparte apparaten meer nodig voor de centrale verwarming en de rest van de warmwatervoorziening in huis. Een apparaat uit de nieuwste generatie van combiketels wordt ook wel HR-ketel (hoogrendementketel) genoemd.