Als je bij het asiel een kat uitzoekt,wanneer mag je hem dan ophalen/meenemen?

Weet iemand of dat verschilt per asiel( gemeente?)
Of moet je zo'n dier een paar keer bezoeken(zodat hij aan je went)voor je hem meeneemt?
En als het nou niet goed gaat?
Het is tenslotte geen artikel wat je terug naar de winkel brengt.
Iemand ervaring hier mee?
Een jong katje is schattig( hebben we ook gehad),maar er zijn zoveel asielkatten..dus..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed dat je een kat uit het asiel neemt ipv een jong katje!!! Verder had ik niks meer aan het antwoord van Rieneke toe te voegen, die beschrijft goed hoe het in zijn werk gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke
Ja,een jong katje is zo schattig,maar er zijn zoveel asielkatten dat we het toch een beter idee vonden een asielkat te nemen.
Het lijkt me wel moeilijk om te kiezen.
Ik vindt het zo zielig,al worden ze daar natuurlijk met liefde verzorgd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar kleine katjes worden groot ;-) En dat is helaas een reden waarom er veel katten in het asiel belanden: mensen vinden een kitten schattig, maar als dat beest groot is vinden ze hem saai en doen ze hem weg... :-(
Hoeveel liefde de asielmedewerkers ook proberen te geven, er zijn TE veel katten om ze echt allemaal de aandacht te geven die ze verdienen. De kat is toch beter af bij een goed tehuis, hoe goed asiel het ook is. Zorg trouwens wel dat je zoveel mogelijk achtergrond info van de kat krijgt indien mogelijk. Een kat die van de boerderij komt als jij in een appartement op zeshoog achter woont is bijvoorbeeld geen succes... :p

Het beste antwoord

als het asiel accoord gaat met je keus, mag je hem meestal meteen meenemen.
uitzondering zijn bijvoorbeeld open dagen: om impulsaankopen te vermijden, kan je een kat dan wel reserveren, maar nog niet meenemen.

asiels kijken naar je omstandigheden om te kijken of de match hoop van slagen heeft.
mocht het toch niet lukken, dan kan je de kat binnen een bepaalde periode nog terugbrengen.

Toegevoegd na 5 uur:
als toevoeging: je kunt de kans dat het niet goed gaat minimaliseren door goed te overdenken wat voor kat je wil.
de asielmedewerkers hebben inzicht in het karakter van de katten, en kunnen je voorlichten.
ga niet voor een leuk uiterlijk, maar bedenk van tevoren wat je wil.
poes of kater? binnenkat of buitenkat? een speels exemplaar, of liever een rustige?
zo kom je beslagen ten ijs.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik hoopte al dat het zo was( gelijk meenemen)
Ik ga al snel een kat halen.:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een plus+
(natuurlijk);)
Rieneke1
12 jaar geleden
graag gedaan en bedankt!
je moet je wel identificeren, dus niet je papieren vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal eraan denken!
Bedankt weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En soms is het echt simpel... Ik ging ooit naar het asiel voor een kat, liep het hok in waar veel katten zaten, een kat sprong van een zitplek af, liep op me af, ging bij m'n voeten zitten, zei MAUW en wilde niet meer weg. Ik had niks uit te zoeken, HIJ zocht mij uit :)
Rieneke1
12 jaar geleden
zo kan het ook gaan ja :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo
Leuk verhaal!!:)
Ze zeggen wel eens dat een kat niet van jou is,maar jij van hun bent.
Zij zoeken jou uit hè?
Dat klopt dus wel.
En als ze je niet moeten of als ze zich 'beledigd' kunnen ze je een hele tijd negeren.
Eigenwijze beesten,maar dat is ook juist weer zo leuk,vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herken dit jij woont bij je kat niet andersom.Dus als hij je niet moet niet meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel ;-)

Andere antwoorden (2)

Het liefst meteen naar 1week later is ook wel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ja voor een kat geldt misschien één week, maar een hond laat zijn eigenlijke karakter pas na twee of drie weken zien. Ik weet zeker dat voor een hond een gewennings-tijd van drie weken gevraagd mag worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
ivana, de tijd voor honden en katten is gelijk, ik meen twee of drie weken.
erg kort idd, maar het asiel moet natuurlijk een grens stellen.
ik denk dat pascal bedoelt dat je een uitgezochte kat meteen mee mag nemen, maar ook een week later.
Meestal mag je hem/haar meteen meenemen.Vergis je niet even een kat meenemen er zitten er zoveel moeilijk kiezen.Als je er bent meestal info over de kat en kijk goed wat ze doenen wat niet.Komen ze naar je toe en kopjes ed en het voelt goed ga dan daar voor.Hangt ook af van wat je wil maar als je er bent en de kat kruipt weg en is bang kans dat dat zo blijft.Top dat je het doet ik heb er nog nooit spijt van gehad om ze daar weg te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt er dus ervaring mee?
Ik heb echt geen idee hoe dat in z'n werk gaat en hoeveel katten er ongeveer in zo'n asiel zitten.
Lijkt me wel moeilijk om er dan maar 1 mee te nemen en er dan zoveel achter te laten..
Rieneke1
12 jaar geleden
karena, misschien kan je alvast op de site van het asiel gaan neuzen, dan heb je vast een idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke
Ik heb al een kat gezien die in aanmerking komt.
Een kat van 4,die heel huiselijk is en graag op schoot zit ,en erg aanhankelijk is volgens de advertentie.
We gaan volgende week kijken.Ben benieuwd!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb al mijn katten tot nog toe nog uit het asiel gehaald.En vergis je niet erg moeilijk om id de anderen achter te laten.Maar denk maar zo je hebt er 1 een mooi plekje gegeven.En de fabels over een asielkat kan nooit goed zijn gooi ze in de prullenbak want dankbaar zijn ze en dat laten ze merken.Heel veel plezier met je nieuwe kat straks en laat even horen hoe het gaat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,komt helemaal goed hoor!
Ik kan bijna niet wachten.:)