Hoe een typische huisgeur bestrijden?

Sinds een jaar woon ik samen met een studiegenootje bij een Hospita. Dit betekent dat we inwonen bij een man van rond de 50. We kunnen goedkoop en prima wonen alleen is er één probleempje. Deze man heeft maakt vrijwel niet schoon en woont en werkt al jaren in één kamer. Deze deur houden we zoveel mogelijk dicht want wanneer zijn kamer open staat voel je de vieze geur de gang op 'zweven'.

Onze kamers op 1 verdieping hoger zijn prima en stinken niet, maar zodra we onze deuren open zetten dringt deze vieze geur binnen.

We proberen goed schoon te maken maar de huiselijke, menselijke, vieze, warme, typische lucht verdwijnt eigenlijk niet.
In de weekenden laat hij vaak zijn deur open staan en kunnen we op maandag opnieuw beginnen met luchten.
Wellicht zit het in de vloerbedekking, behang e.d.

De levensstijl van onze huisbaas kunnen we niet veranderen, maar we willen wel graag de nare geur verminderen.

Heeft er iemand tips? Alles is welkom!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Je kunt automatische spray's kopen die je in dit geval misschien beter aan de buitenkant van jullie deuren kunt hangen op de overloop.

Wierook branden.

Als hij er niet is kun je de vloerbedekking in zijn kamer lichtjes inspuiten met water en enkele druppels etherische olie.

Aanbieden om zijn gordijnen voor hem te wassen...."wij moeten toch onze gordijnen wassen,kunnen we net zo goed die van u meedraaien....
Misschien kun je op bovenstaande manier ook eens aanbieden om zijn tapijt te reinigen..
Of een algehele grote schoonmaak van zijn kamer aanbieden...want jullie zijn zogenaamd op jullie kamer ook grote schoonmaak aan het houden.....

De 3 bovenstaande tips maskeren eigenlijk alleen de geur en de drie onderstaande zullen daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.
Lastig hoor,kan mij voorstellen dat jullie zijn gevoelens ook niet willen kwetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Wierook zullen we eens proberen.
Hij heeft laminaat. Een algemene reiniging; daar begin ik niet aan.. dan ben ik eerst een dag bezig met opruimen.

Andere antwoorden (8)

een goeie airspray kopen,met een lekkere lucht (bv. rozen geur of lavendelgeur)

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel: je hebt bij Albert Heyn of C1000 ofzo wel een goedkope airspraysoort,joh.

Die ruiken echt lekker als je die rond je heen sprayt in je kamer of de gang ofzo.

ook zo'n luchtverdeler-ding met lekkere geurtjes erin die je in het stopcontact kan steken kan helpen,k?
(ik weet niet hoe de echte naam van zo'n ding is of het merk enzo)
Ok,misschien heb je hier wat aan?

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geurtje verspreiden helpt niet. Je kunt beter de lucht droger maken. Dan verdwijnt de geur ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zou ik dat kunnen doen dan? Met vochtvreters?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Of met een airco of ontvochtiger.
Een tegengeur is een goed idee. Dat kan ook met wierook 9er zijn veel soorten, van zoet tot fris. Sandelhout vinden veel mensen lekker.

Een aromabrander kan ook: schaaltje boven waxinelichtje, waar je etherische olie in verdampt, is el vrij prijzig.

Gemalen koffie op schoteltjes in de gang helpt, neem de goedkoopste..

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunstmatige luchtjes gebruiken zal niet zo lang effect hebben. Is het niet mogelijk om te vragen aan de man, of hij zijn raam wat vaker open te zetten? Dat is toch nog best vriendelijk toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Het mooie van alles is dat alleen hij een balkon heeft en die deuren staan vrijwel altijd open overdag.
Kun je nagaan hoe erg het is!
Zelfs als hij zijn kleren laat drogen (op de gang) stinkt het.
En dat zou hij anders wel doen het is geen kwade man, hij weet gewoon niet beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
getverderie, wel echt een viezerik dan. Aangezien het geen kwade man is, zou je niet met hem in gesprek kunnen gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik zou het heel graag willen.. alleen kan ik zijn reactie al voorspellen; 1. die geur is er altijd al geweest (daar kan ik niks aan doen)
2. de hele buurt heeft er last van (daar kan ik niks aan doen)
3. ik heb al vanalles geprobeerd maar niks werkt (daar kan ik niks aan doen)
4. ik ruik niks hoor wat dat betreft vind ik het ook wel weer grappig.
we gaan gewoon een hoop van deze tips opvolgen en ik hoop dat het lukt!
He get wat naar, vies en eigenlijk ook triest!

Er bestaan geur neutralisators. Heb er zelf geen ervaring mee. Mogelijk iemand op GV wel..?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, linkje vergeten: http://www.dutch-headshop.com/nl/geur-neutralisator-p-581.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ kwekers hebben verstand van luchtjes, dus goeie kans dat het werkt.
zou wel willen weten welke stoffen er gebruikt worden, het blijft chemisch spul, maar dat geldt ook voor alle geurtjes, dus ik denk niet dat het slechter is.
Een glaasje spiritus op een strategische plek neutraliseert oude mannenluchtjes en geeft in plaats daarvan een acceptabele spiritusgeur weer. Kost bijna nix.
Chemische stinkstekkers vind ik erger dan de kwaal.
Bron? Aanleunwoning van een rokende hoogbejaarde opa.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een glaasje spiritus is in principe hetzelfde als zo'n "chemische stinkstekker". Spiritus wordt ook op chemische wijze geproduceerd en je laat het verdampen net als met zo'n stekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar ik vind de geur van spiritus beter te verdragen dan wat die electrische geurverdrijvers voorschotelen. Bij spiritus weet je dat je alcohol ruikt, en als je wegloopt is het over. Wat er uit die stekkers komt is veel opdringeriger en hardnekkiger, en het zit uren later nog in mijn neus. Vandaar dat ik het chemische troep vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. Ik vind ze allebei niet prettig overigens.
zet schaaltjes met warm water en een scheut schoonmaakazijn op de verwarmingen dat neutraliseert de geuren, ook kun je hier en daar geurvreters in huis leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je een (eenvoudige) mechanische ventilatie aanleggen?
Zo kan je jullie kamers met buitenlucht op overdruk brengen en eventueel zijn kamer op onderdruk.
Je krijgt dan een luchtstroom van jullie naar zijn kamer ipv andersom.

Het op alleen onderdruk brengen van zijn kamer of de gang zou waarschijnlijk ook al genoeg helpen.
(onderdruk moet je niet extreem opvatten, dit is nauwelijks merkbaar)

Als de niet kan zou ik aan een koolstoffilter gaan denken.
Dat is in de winter ook goedkoper, want koude lucht die je naar binnen haalt moet je opwarmen.
Ik zou wel voor een echte gaan, dus degene die voor wietkwekerijen gebruikt wordt.

Een andere optie is natuurlijk de oorzaak wegnemen, maar dan zal alles is zijn kamer eruit moeten, inclusief behang en alles moet ook alles nog eens schoon gemaakt worden, inclusief kleding, meubels, enz. Niet realistisch dat dat gaat gebeuren, zoals je zelf al aangaf.

Een ozon apparaat kan dat in één of twee dagen voor je doen. Wordt gebruikt na brand, of in auto's/huizen waar gerookt is of andere geuren hangen.
Jullie mogen in die tijd het huis niet in, want ozon is schadelijk. (na luchten blijft er niks achter, dus veilig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw! wat een uitgebreid antwoord. Voor grote reiniging zijn dit top ideeën. Alleen zijn wij studenten en het is voor ons onmogelijk om dit soort dingen te realiseren.
Ik denk dat we zoveel mogelijk moeten gaan luchten en de geur moeten maskeren.
Maar toch hartstikke bedankt voor uw uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik begon met tikken en toen kwamen er steeds meer ideeën en ik heb eraan gedacht dat jullie studenten zijn, want het is ook goedkoop te doen. mechanische ventilatie is, als makkelijk te plaatsen, goedkoop te doen:
Gat maken naar buiten en 2e hands ventilator als inblaas in je kamer en dan de afzuigkap in de keuken op de laagste stand aan laten staan.

koolstoffilter voor 40,-
http://www.wietforum-shop.nl/wilco-carbon-filter-250m3-nl.html
en dan een 2e hands afzuiger erop.
Goedkoper als ventileren als het buiten koud wordt. (ligt er aan wie de gasrekening bij jullie betaald..) Een ozon apparaat is voor dacht ik 50,- een dag te huur. (zeker onder de 100,-)
Hoewel dat de echte oorzaak (degene die niet schoonmaakt) niet wegneemt, dus of de geur een maand of jaren wegblijft durf ik niet te zeggen. Geur maskeren zou voor mij geen optie zijn, heb een hekel aan wierook, geurkaarsen, enz.
Maar als jullie het lekker vinden is het een prima oplossing, wel opletten dat het geen chemische troep is. Je zit er wel vaak in.