Hoe lang duurt het opwarmen van een boiler van 50 liter?

Ik heb een elektrische boiler van 50 liter. Nu ben ik er eindelijk achter hoe de tijdschakelaar werkt (een pinnetje in de binnenste ring en een pinnetje in de buitenste ring, zodat ie automatisch weer uitschakelt) De boiler maakt volgens de verhuurder gebruik van nachtstroom. Dus ik heb de pinnetjes in de tijdschakelaar op half 1 snachts tot half 2 snachts gezet. Maar ik merk dat ik dan echt maar 4 tot 5 minuten kan douchen. Hoe lang heeft deze boiler nodig om 50 liter op te warmen? En zodat ik ook nog een beetje geld in de knip kan houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
65.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit slaat nergens op
Ten eerste is het enige wat je zegt over de boiler dat die een inhoud van 50 liter heeft. Daar kan niemand wat mee hoor. Vermogen en rendement heb je ook nodig.
Ten tweede: hij loopt op nachtstroom? Nachtstroom is precies hetzelde als de stroom die overdag wordt geleverd door de energiecentrales. Het enige verschil zijn de kosten. Door 's nachts de stroom goedkoper te maken wil men dat je s nachts bijv de wasmachine laat draaien. Dan wordt de vraag overdag niet te groot en wordt er s nachts niet zo weinig gebruikt. Je kunt (en ik neem aan dat dat moet als je warm water wilt hebben) dus gewoon de ketel overdag aan zetten

Het beste antwoord

Je moet helemaal niets doen met die tijdschakelaar.
Je moet hem laten staan zoals hij stond, waarschijnlijk op 23:00 's avonds tot 07:00 uur.

2 hebt twee boilers, eentje met nachtfase en eentje zonder.
Jouw verhuurder zegt dat hij gebruik maakt van nachtstroom. Dus met een nachtfase. Dat is primair niet om de kosten maar er zit een schakeling relais in, die aangaat zodra de nachtstroom actief wordt (die tik in de meterkast 'savonds). Hij warmt dan dus 's nachts automatisch op. Hoef je niets voor te doen.

De schakelaar gebruik je alleen als je extra water op wilt warmen, als deze overdag al bijna leeg is en je vermoed dat je het met het opgewarmde water niet kan redden.
Echter dit kost veel stroom.

Bel de verhuurder op en zeg dat jouw boiler het niet meer doet. Hij is verplicht om dit na te laten kijken. Laat de instellingen terugzetten en jij kan weer lekker douchen. Met 50 liter moet je toch echt zeker, afhankelijk van de warmte van het water, zeker 20 to 30 minuten mee kunnen douchen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog een linkje voor je met wat info:

http://www.daalderop.nl/zakelijk/faq/25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oops, nu zit ik zo creatief te muizen dat ik per ongeluk op een min klik terwijl ik je een plus wilde geven... SORRY! (kan nu ook niet meer plussen omdat ik al heb gestemd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, geeft helemaal niets hoor.

Andere antwoorden (2)

Even rekenen:

De warmtecapaciteit van water is 4180 Joule per kilogram per Graad Celcius. (voor elke kilogram water die je 1 graad verwarmt, heb je 4180 Joule nodig)

Je hebt 50 liter water (dus 50 kg).

4180 x 50 = 209000 Joule per graad.

Laten we zeggen dat je het water van 12 graden naar 42 graden wilt hebben.

je wilt dus 30 graden verwarmen.

209000 x 30 = 6270000 Joule. (totale benodigde energie)
--------------------------------------------------------------
1 Joule = 1 W/s [Watt per seconde]
je hebt dus 6270 KW / sec nodig.

Stel dat het vermogen van je boiler 3 KW is (in 1 sec levert hij dus 3000 Joule), dan duurt het:

6270 / 3 = 2090 sec. [ = 34,4 min]

--------------------------------------------------------------

Op de boiler kan je aflezen wat het vermogen is....
Hoe groter het vermogen, hoe sneller hij op zal warmen...

Succes!

Toegevoegd na 9 minuten:
Trouwens:

Ik zie dat je maar een uur (snachts) de boiler aan hebt. Dan is het niet zo heel gek dat je maar kort kan douchen.

En dat je verhuurder zegt dat ie gebruik maakt van nachtstroom is onzin. Hier kies je zelf voor. (ok, in dit geval klopt het omdat je maar 1 uur (snachts) de boiler aanzet). maar stel dat je de tijdschakelaar eruit haalt, dan "weet" de boiler niet dat hij nachtstroom moet gebruiken. Hij gebruikt de stroom wanneer hij het nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw laatste alinea, niet helemaal, veel boilers hebben een nachtstroom relais, zodra de dagstroom over gaat in de nachtstroom, (die tik in de meterkast) en dan schakelt de boiler in met verwarmen. Dus niet helemaal onzin wat die verhuurder zegt. ;-) Toch voor jouw rekenwerk een plus. Geen idee of het goed is, maar toch. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx.... het rekensommetje is wel goed... Alleen weet ik natuurlijk niet het vermogen van de boiler en ook niet de delta T. (eindtemperatuur - begintemperatuur). Maar goed, stel dat je een delta T hebt van 60 graden (van 20 naar 80) wat vrij hoog is, dan kost het nog "maar" 68,8 minuten. Nu is de volgende vraag natuurlijk hoe lang het duurt voordat het water is afgekoeld... (dit ligt eigenlijk puur aan de isolatie). Aangezien dit niet de vraag is, ga ik het niet berekenen ;-)
Voor mijn gevoel is een uur (van half een tot half twee) wat kort om een boiler met koud water op te warmen tot de bedrijfstemperatuur van zo'n 60 graden. Ik denk dat daar wel drie, vier uur voor nodig zijn.

Die opwarm tijd kun je gerust langer instellen dan een uur. Bijvoorbeeld 5 uur. De boiler gebruikt namelijk geen stroom meer, als hij zijn werktemperatuur heeft bereikt. Dan schakelt hij de verwarmingsspiraal uit en kost het geen geld.

Als het water eenmaal op temperatuur is, en je gebruikt niet veel water, is een uur wel voldoende om het overdag bijgevulde water op te warmen. Je zou dan de tijd weer op en uur kunnen instellen. Met als nadeel dat als je een keer wel veel warm water gebruikt je te weinig warm water hebt.