een vinex wijk wat is dat nou precies ?

je hoort t vaak dat dertigers "juppen " daar bijv wonen , vaak met negatieve bij klank , maar ik vraag me af wat een vinex wijk dan eigk precies is , en wat zou daar negatief aan moeten zijn ? waarom zouden veel mensen er niet aan moeten denken om in zon wijk te wonen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
22.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees evt. basisinformatie op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinex

Antwoorden (4)

in en Vinex-wijk worden veel woningen gebouwd.
deze plekken zijn speciaal aangewezen om te 'groeien'
en te voorzien in woon- en leefruimte.
er is niets negatiefs aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vinex wijk is een nieuwbouwwijk. Een wijk die gebouwd is in 1995 of later mag je een vinex wijk noemen. Hier kan je alle informatie vinden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinex
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn massale nieuwbouwwijken met veel van dezelfde soort huizen.

Omdat het in zo'n wijk nog een beetje kaal is, weinig groenvoorzieningen komt dat al gauw saai over. Het idee is ook dat iedereen hier ook veel meer zijn eigen leventje leeft omdat er minder gauw contact is. Maar dat heeft natuurlijk niets met het wonen in zo'n wijk te maken maar hoe je dat zelf oppakt.

Met name komen veel mensen uit grote steden in dit soort wijken wonen maar missen dan het bruisende leven in een stad.
12 jaar geleden
Vinex is een afkorting voor VIerde Nota Ruimtelijke Ordening eXtra, deze nota is opgesteld door het Ministerie VROM in 1991.
Strikt genomen word met Vinex-wijken locaties bedoeld die in die nota zijn opgenomen en overeengekomen tussen het rijk en lagere overheden en die tussen 1995 en 2005 zijn gerealiseerd. Maar het begrip heeft een grotere betekenis gekregen. Grootschalige nieuwbouw op andere locaties en (ver)voor en na de genoemde periode, krijgen ook al snel de benaming 'Vinex'. Veel van de bekendste Vinex-wijken, bijvoorbeeld Vathorst of Leidsche Rijn voldoen eigenlijk helemaal niet aan de definitie maar in de volksmond vallen ze wel onder de noemer.
Inmiddels is het centraal aanwijzen van deze locaties vervangen voor een meer gedecentraliseerde nota, Nota Ruimte uit 2004.