Wat is een goede boden voor een vijver vooral voor de planten maar ook voor de vissen 80cm diep?

vijver

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Een vijver die moet zeker 80 cm diep zijn , en een groot deel van de vijver beslaan, op dat gedeelte kan je vijversubstraat aanbrengen, dit is echter geen voedingsbodem voor planten, maar bedoeld voor de bacterie ontwikkeling.
Sommige zuurstofplanten hebben geen bodem nodig en halen hun voedsel direct uit het water, zoals puntkroos, hoornblad en krabbescheer.
Andere zuurstofplanten hebben wel een voedingsbodem nodig, zoals vederkruid, waterpest en waterranonkel.
Deze zetje je in en mandje met vijvergrond.
Gooi nooit zo maar grond los in de vijver.
Binnen een jaar na aanleg onstaat er modder op de substraatbodem, waarin de waterplanten verder gaan groeien.
Alle anderen vijver en moerasplanten in een mandje zetten met vijvergrond.
Vijvergrond veroorzaakt in een nieuwe vijver veel algengroei, daarom altijd zo min mogelijk gebruiken,pas, als vooral de zuurstofplanten zich goed ontwikkelen in het nieuwe laagje modder op de bodem, gaat de algengroei over, dat is meestal pas in het derde jaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt natuurlijk ook af van de oppervlakte.
Onze vijver is door een vakman aangelegd en heeft een oppervlakte van 6 x 2,5 meter. Er is op één plaats een diepte van 80 cm, maar hij is niet overal even diep. we hebben ook een gedeelte waar het maar 30 cm is. Vaak liggen de vissen zich daar te koesteren in de zon.
Ik durf te beweren dat onze vijver perfect is. Voor zover de kopvoorns niet door een reiger zijn meegenomen, hebben ze een grootte bereikt van 35 cm. De groei van vissen en de uiteindelijke maat is ook afhankelijk van de maat van de vijver.
Ivana