Welke dekbed. Dons of wol?

Hallo,

Ik heb momenteel een Silvana Climate Control donzen dekbed. Wat is het voordeel van een wollen dekbed tegenover een donzen? En hoeveel jaar gaat een gemiddelde dekbed mee?

Bedankt!

Toegevoegd na 12 uur:
En is het beter om een enkel dekbed
of een 4 seizoenen dekbed aan te schaffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Realiseer je wel, dat er achter donzen dekbedden een heleboel dierenleed schuilgaat : de ganzen, die het dons 'leveren' worden levend geplukt, en dit gebeurt onverdoofd. De veren /dons groeien langzaam weer na, waardoor er meerdere malen 'geoogst' kan worden. Alleen al om díé reden zou ik me meer gaan verdiepen in wollen/synthetische dekbedden....

Het beste antwoord

wol is doorgaans wat luchtiger is mijn ervaring.
dons, en dat ligt ook aan het vulgewicht, wordt tzt 'platter'.
gemiddeld gaat een dekbed wel 10 jaar mee, dat ligt ook aan het gebruik. bijv. er niet bovenop liggen, de donsveertjes gaan dan stuk. en regelmatig opschudden en luchten. de gebruiksaanwizing goed lezen en opvolgen.
jouw Silvana dekbed lijkt me een heel goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dons verliest zijn vulling gedurende de jaren, maar ik vind het persoonlijk fijner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem met donzen dekbedden zijn (helaas) dat veel mensen zonder het te weten allergisch er voor zijn (veren)...Ben je bijv. astmatisch neem dan vooral geen dons! Dan beter een wollen, of synthetisch dekbed..Steeds meer hotels stappen af van het donzen dekbed, ook ik ben na jaren de meest vreemde klachten te hebben gehad, overgestapt (brul, hij lag zo lekker..). Ik slaap nu weer als een roos onder een lekker warm wollen dekbed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dekbed gaat gemiddeld een jaar of 10 mee, afhankelijk van de kwaliteit. Persoonlijk vind ik een vierseizoenendekbed prettiger, omdat, de naam zegt het al, je naar gelang de seizoenen onder een dikker of juist dunner dekbed kunt slapen.

Hieronder de voor- en nadelen van een donzen, een wollen en een synthetisch dekbed:

Wanneer u van een licht dekbed houdt maar toch optimaal van de warmte wilt genieten kunt u een honderd procent donzen dekbed aanschaffen. Als u daarentegen een seizoenen dekbed wilt is de keuze voor een andere vulling beter. U slaapt in de zomer onder één deel van het dekbed en in de winter plaatst u het tweede deel erbij.

De voordelen van een donzen of een kwaliteits synthetisch dekbed is dat het makkelijk vervormbaar is, u slaat het makkelijk om u heen. Een kwalitatief mindere synthetische dekbed is veel statischer.

Een wollen of polyester dekbed oogt vaak netter, het blijft glad en strak op het bed liggen. Een donzen dekbed moet even opgeschud worden.

Het is de moeite waard om voor het kopen van een dekbed goed te oriënteren. De prijzen van dekbedden variëren van winkel tot winkel. De prijs van een dekbed zegt nog niks over de kwaliteit ervan. Vooral aan het einde van de winter zijn de warmere dekbedden nog wel is in de aanbieding, vooruit denken is besparen.

Toegevoegd na 54 seconden:
dekbed-kopen
www.klusidee.nl/slaapkamer/dekbed-kopen.php - In cacheVergelijkbaar
Een honderd procent donzen dekbed is aanzienlijk duurder dan een donzen dekbed ... manier onderhouden worden en elk dekbed heeft zijn eigen voor en nadelen. ... Een wollen of polyester dekbed oogt vaak netter, het blijft glad en strak ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk zou ik nooit onder dons willen liggen.
Niet dat het niet heerlijk zacht en warm is maar er is mij (meestal) teveel dierenleed aan vooraf gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou altijd dons kiezen! Het ligt heerlijk; zacht en licht.

Het dekbed past zich ook aan aan de temperatuur: lekker warm in de winter en koel in de zomer. Ideaal!

Wel zijn ze vaak vrij duur. Maar bij Ikea kun je prima dekbedden voor een redelijke prijs krijgen.