Stedin meetbedrijf betrouwbaar?

Ik had een brief gekregen van een bedrijf Stedin die de meter stand moet opnemen maar ze willen daarvoor natuurlijk binnen komen. Is dit bedrijf betrouwbaar of is dit gewoon een oplichter die binnen wil komen en even een paar dingen mee wilt nemen wat hij wel leuk vind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Stedin is een heel normaal bedrijf, net als TPG Post, NS en Campina, maar dan in de energiebranche.

Hier heb je een site met allerlei info over energiebedrijven:
http://www.energieleveranciers.nl/netbeheerders

en hier eentje met alle erkende meetbedrijven:
http://www.energieleveranciers.nl/energie-informatie/meetbedrijven

Dat staat dus vermeld op een heel algemene site en niet op een willekeurige site van een eigen bedrijf.

Sinds een aantal jaar zijn de energiebedrijven gesplitst,
in energieleveranciers en in energienetwerkbeheerders.
De laatste van deze twee soorten verzorgen de meterstanden, en beheren het leidingennet. Dus die zorgen ervoor dat de energie (afkomstig van je leverancier) daadwerkelijk naar je getransporteerd wordt.
Je zou het kunnen vergelijken met de NS die afhankelijk is (of noem het samenwerkt met) ProRail, die de rails en wissels beheert.

Gewoon betrouwbaar bedrijf dus, die Stedin.
Hebben hun eigen auto's en dergelijke. Legitimatie vragen kan altijd. Er zijn nou eenmaal beroepen die wel eens in je huis moeten komen, een energiemeetbedrijf is zo'n bedrijf.
Verder zou dat ook een dokter, glazenzetter, elektricien e.d. kunnen zijn.
Er zijn beslist heel gewone en betrouwbare bedrijven tussen,
Stedin is zo'n bedrijf. Is gewoon te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij hebben hier ook Stedin, die worden gewoon ingehuurd door Eneco.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betrouwbaar zie bron.

Bovendien vraag je om legitimatie ( dat is al verplicht dat ze het zelf tonen).

En de meterkast is normaal vlakbij je voordeur, dus verder hoeven ze niet te komen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is inderdaad betrouwbaar hoor. Als je toch nog twijfelt kun je Stedin altijd nog even bellen of het klopt dat ze jou die brief gestuurd hebben. Stedin stuurt die brieven juist om duidelijk te maken dat het geen oplichting is. Echte oplichters gaan waarschijnlijk ook geen brief sturen om te laten weten dat ze langskomen. Die maken meestal gebruik van de "overdonderingstechniek".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, overrompelingstactiek, was een betere woordkeuze geweest:-) Bij deze dus.