mijn buurvrouw die heeft een kleine eigen tuin die aangrenst aan onze gezamelijke tuin, ze neemt steeds meer in,hoe kan ik zeggen dat niet te doen?

ze heeft ook nog een poes die vogeltjes dood in "onze" tuin. ik heb geen zin meer om die kadavers te zien, kan ik haar dat ook laten opruimen of zeggen dat ze haar poes in haar eigen tuin moet laten, wat zijn mijn rechten? en hoe kan ik mezelf verdedigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (10)

Gewoon tegen haar zeggen. Burendingen kan de politie niet oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even duidelijk aan die buurvrouw vertellen waar de grens ligt tussen haar tuin en de gemeenschappelijke tuin!

Duidelijke afspraken maken!

En helaas kun je een kat niet vertellen dat hij/zij geen vogel lijken in de tuin mag achterlaten! Wel kun je die buurvrouw erop aanspreken, dat ze de rommel van haar kat moet opruimen.

Maar vaak draait dat uit op niets, of een burenruzie.

De enige manier om jezelf te verdedigen is om je in te lezen in de rechten die je hebt als buurman/vrouw in een conflict!
Ik zou in die situatie eerst de kat uit de boom kijken(lol), en als het me niet zind even lekker agressief optreden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zaken met de buren liggen altijd gevoelig.

Het hangt er van af wat je bedoelt met "ze neemt steeds meer in". Ik neem aan dat ze niet een hekje om haar eigen tuin heeft dat ze elke week een halve meter opschuift. Ik neem aan dat ze door planten neer te zetten JOU het gevoel geeft dat ze nu en de gemeenschappelijke tuin aan het graven is.

Ik zou daar toch iets van zeggen EN evt voorstellen dat ze een hekje op haar eigen tuintje zet, met als uitleg dat het dan voor iedereen duidelijk blijft wat van haar is en wat gemeenschappelijk.

Het probleem van de kat is helaas nog lastiger. Het zal ook vaak jouw woord tegen dat van haar zijn (tenzij je de kat op heterdaad betrapt) maar ook dan, het wil niet zeggen dat een vogel de volgende dag ook van hem is.

Een waterpistool helpt erg goed om katten weg te jagen maar als de tuin gemeenschappelijk is mag zij erin en mag ze ook haar kat erin laten (en katten zijn wat dat betreft slecht te beteugelen vrees ik). Ik denk dat je niet echt rechten hebt maar je kunt haar wel uitleggen dat jij die dode vogels vreselijk vindt (en dan flink overdrijven) en elke keer met haar over praten, dan maak je het haar zo lastig dat zij ze hopelijk opruimt voordat jij het ziet.

sterkte, als je je eenmaal ergert is het erg lastig het weer goed te krijgen
amigo
12 jaar geleden
Gewoon aanbellen en zeggen dat ze normaal moet doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weet waar de erfgrens ligt, kan je gewoon een haag plaatsen of een hekje/ schutting. Ik zou het haar wel eerst zeggen, misschien wil ze eraan meebetalen.
Het kan toch zijn dat ze een schutting wel prettig vindt maar het geld zelf niet voor een hele schutting wil betalen of geen handige man of zelf geen know-how heeft van het plaatsen ervan. Zeg gewoon dat je uit de wind wilt zitten of een mooie klimplant tegen een schutting wilt zetten of whatever. Je kunt haar ook eerlijk zeggen dat je moeite hebt met die dode vogeltjes, dat je weet dat het de natuur is, maar dat je geen dode beesten wilt moeten oppakken. Doe gewoon vriendelijk en overleg met haar.
Zo houd je de eer aan jezelf en zeg dat je haar voortaan zal roepen om de dode beesten van haar kat zelf te verwijderen uit jouw tuin. Dat jij er niet meer tegen kan.
Laat de gemeente de grens bepalen, dan moet zij haar planten verwijderen die op jouw erf staan.
Maar doe het niet achter haar rug om, geef haar de gelegenheid ook aan te geven wat voor grensafscheiding haar leuk/mooi lijkt. Ruzie met je buren kan erg akelig zijn.
amc
12 jaar geleden
Ik zou een hek plaatsen op het stuk grond dat zeker weten van mij is. Check bij de gemeente waar jou stuk begint en ophoud. Als de buurvrouw problemen maakt zorg dan dat je gemeentelijke stukken kan overleggen waaruit blijkt wat jou stuk is en die van haar. Nog steeds gedonderd dan zul je juridische stappen moeten nemen om je grond te claimen. Dat is kostbaar en vergt tijd. Wellicht toch handiger om te gaan verhuizen?

Je kan tegenwoordig heel wat middeltjes tegen katten gebruiken. Bijvoorbeeld koffie prut in de aarde doen. Sateprikkers in de aarde zetten waar hij vaak komt. Daar houden een hele hoop katen niet van. Hopen dat deze kat dan ook weg blijft:-) Je kan ook gaas van het hek onder de grond trekken zodat de kat minder snel in jou tuin komt. Je moet het eigenlijk gewoon minder aantrekkelijk maken voor de kat om bij jou in de tuin te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kadaster inschakelen en door hen laten vaststellen wat de wettelijke afschijding is.

Mbt poes/kater. Aan eigenaar verzoeken om de betreffende poes/kat een bandje met belletje te laten dragen. Als de eigenaar van het poezebeest aangeeft dat 'de natuur z'n loop moet hebben' kunt u altijd nog overwegen om een hond te lenen en deze in de 'gezamelijke' ruimte neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp doet je buurvrouw aan landjepik in een gezamenlijke tuin. Jullie beschikken beiden over een 'eigen tuin' en die zijn aangrenzend aan een gemeenschappelijke tuin. Die gezamenlijke tuin is officieel natuurlijk wel van iemand. Dat kan, in een koop-appartementengebouw van de Vereniging van Eigenaren zijn en in geval van huur van de gemeente zijn. Het landepik-gedrag moet je daarom melden aan óf de VvE of de gemeente, die kunnen namens jou en hun eigen belangen ingrijpen.
Zij heeft zich te houden aan de erfgrenzen en mag niet zomaar gebruik maken van grond die niet van haar is.

Aangaande de kat heb je minder rechten. Het klinkt raar maar katten staan min of meer boven de wet. Als katteneigenaar ben je wettelijk niet verantwoordelijk over het gedrag van je kat buitenshuis. Zij mag haar kat naar buiten laten en daar kun jij wettelijk niets aan veranderen.
Het enige wat je kunt doen/proberen is de kat wegjagen. Dat kan door middel van geluid of door middel van water. Als je dat vaak genoeg doet zou die kat na verloop van tijd jouw tuin als 'onveilig' gaan bestempelen en je tuin vermijden. Eventueel kun je je omheining ook zo aanpassen dat er geen kat meer je tuin in kan maar dan moet je in de praktijk best ver gaan met hekken en gaas e.d. want katten zijn erg bekwame klimmers.
Over die vogeltjes: het is en blijft een naar gezicht, die dode vogeltjes, maar maak je niet teveel zorgen over het welzijn van je 'vliegende vriendjes', een kat is eigenlijk niet in staat om een gezonde (en alerte) vogel te vangen, als een kat er in slaagt om een vogel te doden dan is er meestal ook echt iets aan de hand met die vogel. Een kat die een vogel vangt is echt een onderdeel van de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/verzekering/73308-dieren-en-aansprakelijkheid.html
Je bent gewoon aansprakelijk van het gedrag van je kat. Een kat kan ladingen vogels per dag afmaken:
http://www.topkatten.nl/2011/03/22/tweety-had-gelijk-katten-zijn-vijand-nr-1-voor-vogels/
in de VS zijn er 500.000.000 per jaar het bokje. Huiskatten en stadsvogels: is dat nog natuur?
Als een kat in mijn tuin vogels afmaakt dan is ie nog niet jarig, ik maak hem niet af hoor, maar dan komt er wel een waterspuit met bewegingsmelder.
Of schrikdraad.
Het probleem met de kat: koop een kattenriempje (uiteraard een veilig bevonden model!) met een belletje en geef die met de reden hiervan kado aan de buurvrouw.

wat de tuin betreft, iid geval al niet in deze gemoedstoestand die kant opgaan.
Zoek eerst even op of er ergens op papier, dus zwart op wit, staat hoe de grond verdeelt moet worden zodat je het goed kunt onderbouwen. Dan kun je kiezen;

* je doet het via een brief
* je nodigt haar uit op de koffie en bespreekt het met je onderbouwen de brief bij de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst vriendelijk zeggen wat haar grens is.
Gaat ze daarna door met annexeren,gewoon plantjes uittrekken en de vogeltjes teruggooien als ze ze niet opruimt!!!*